Semoga perkongsian di dalam blog ini memberi manfaat kepada yang membaca. Salam perkenalan untuk semua :)
RSS

Pages

Adakah MAhasiswa Sedar Wajah Baru RM50

sumber:
http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0716&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_06.htm

2 hari lalu, aku bersama seorang junior ingin membeli cenderamata di Taman Universiti, Skudai. Dia tidak mempunyai duit yang banyak untuk membayar cenderamata tersebut menyebabkan kad ATM CIMB terpaksa dikeluarkan dan dimasukkan dalam mesin duit. Pendekkan cerita, ATM tu memberikan wang kertas RM50 seperti gambar di atas..kecoh satu kawasan tu.

"nie duit palsu ker? pelik benar coraknya" aku mula melontarkan persoalan pada juniorku. "entah lah kak.."

Bila nak bayar kat aunty kedai cenderamata tu pulak, dia perhatikan duit tu betul2.. palsu ker? hehe kami hanya leh kata duit tu baru keluar dari ATM. rupa2nya aunty tu dah tau..dah keluar berita 15 Julai 2009.

aku pon tunduk malu. Mahasiswa UTM Skudai tak tahu lagi ada duit RM50 yang baru? adakah aku seorang sahaja yg tak tau? ataupun ramai lagi mahasiswa tak tahu disebabkan kurang peka pada isu negara?

aku rasa 10% sahaja mahasiswa yg alert isu nie. belum lagi kalau tanya isu negara yg lain termasuk baru2 nie hangit dengan cerita SPRM dan Teoh Beng Hock.

aku pon antara mahasiswa yg kurang cakna isu negara. Bayangkan masyarakat luar yg penuh dengan pelbagai masalah dan perlukan bantuan mahasiswa tapi kita?

aku tahu..kita bersenang lenang menuntut ilmu menggunakan wang rakyat dan ibu bapa tanpa memikirkan bantuan yang boleh kita sumbangkan pada mereka. kita hanya perlu baca buku dan datang kuliah. dah graduate nanti, bolehlah bantu masyarakat.

betul ker? bukan selepas bekerja, kita nak cari duit beli rumah, kereta, kahwin dan macam2 lagi keperluan dunia. urusan masyarakat, serahkan pada kerajaan yg mentadbir. kita tak perlu susah2..

fikir-fikirkan...

p/s: kepada yg terketuk, maaf kalau tersinggung hati dan emosi. sekadar untuk peringatan bersama.

4 comments:

annisaNazifa said...

salam

hmm...cantik duit baru ni. Sahabat ana tunjuk duit ni semalam bertarikh 21 Julai. Waktu itulah baru tau yang dah ada duit baru

:)

http://fikrahnazifa.blogspot.com

Hafizhilmi said...

cantik2 jgk..jom kite explore camna boleh terwujud duit kertas yg sebnarnya xde nilai pun

Nurul 'Uyun Binti Ahmad said...

yang sayangnya, aku tak de langsung duit rm50 jun.. hahah.. boleh bagi skit duit2 tu.... hahah

MJ (madam j) said...

>>annisaNazifa
cedihkan (^_^)

>>hafizul Hilmi
hmm...dunia memang camtu
xpernah ada utk akhirat

>>'uyun
i pon xde jugak
JPA x masuk lagi..waa