Semoga perkongsian di dalam blog ini memberi manfaat kepada yang membaca. Salam perkenalan untuk semua :)
RSS

Pages

Analisis Drama "Berselindung Di Sebalik Kaabah"

Salam 10 Ramadhan 1432H

"Berselindung Di Sebalik Kaabah" drama telah ditayangkan pada 8ramadhan 1432H/7ogos 2011 jam 10 malam diAstro Prima. Trailer saja sudah menarik saya untuk melihat apakah yang tersirat disebalik cerita.


setelah menonton buat kali kedua melalui link di SINI, sy mendapati watak Rina yang dilakonkan oleh Zarina AF merupakan watak "jahat" yang menggunakan agama sebagai tempat bersembunyi dari sifatnya yang sebenar.

"Telemovie ni mengisahkan Rina (Zarina AF) seorang gadis bertudung tapi di sebalik imej bertudungnya itu, Rina adalah seorang perempuan yang jahat. Dia bertudung pun cuma untuk menutup perutnya yang mengandungkan anak luar nikah dengan teman lelakinya. Ayah (Eizlan Yusof) mereka lebih menyayangi Rina berbanding kakaknya Maya (Izreen Azminda) yang melihat Rina lebih sopan. Rina mahu merampas teman lelaki kakaknya Remy (Firdaus Affandi), untuk menjadi pak sanggup kerana teman lelaki Rina sudah melarikan diri. Tiba-tiba muncul pula Mak Yam (Didie Alias), mendakwa bahawa salah seorang anaknya ada pada Datuk Jamal yang telah ditukarkannya dulu."

[sinopsis cerita di ambil dari SINI]


pandangan peribadi saya sebagai seorang muslim mengenai kisah ini ada 2:

ANALISIS 1:

watak ini mungkin memang wujud di dunia dan lebih dahsyat dari watak rina. menggunakan agama untuk dipermain-mainkan adalah salah disisi Allah. Allah akan mengAzabnya jua, jika tidak di dunia, di akhirat.

ANALISIS 2:

kisah ini menggambarkan watak seorang perempuan yang cuba berubah ke arah kebaikan (memakai tudung dalam drama ini) adalah bukan niat berubah/bertaubat. ini boleh menimbulkan keraguan pada masyarakat apabila melihat seseorang yang "jahat" pada asalnya berubah menjadi baik. masyarakat mungkin melihat mereka yang sedang berubah seperti watak "Rina" yang berubah kerana mengandung dan menipu keluarga tentang kegiatan sosialnya diluar kerana terpengaruh cerita drama ini. keluarga juga mungkin akan merasakan perubahan ke arah kebaikan adalah sesuatu yang pelik.


kesimpulannya, di bulan ramadhan ni, banyakkan memohon pada Allah semoga kita dijauhi dari perbuatan di atas. kita hendaklah bersangka baik dengan saudara seIslam disekeliling kita sambil berwaspada jika mereka menggunakan Islam untuk kepentingan peribadi dan nafsu. semoga kita tidak tergolong dalam mereka yang berada dalam kesesatan

0 comments: