Semoga perkongsian di dalam blog ini memberi manfaat kepada yang membaca. Salam perkenalan untuk semua :)
RSS

Pages

Tidak Mengamalkan apa yg diPaham


"Doktor memberi pesakit ubat tanpa memeriksa apa penyakitnya. hanya berdasarkan apa pesakit kata..ber etika ker tu? tidakkn?"

terdengar pensyarah etika profesional menerangkan pelajarnya dgn penuh perasaan. aku yg berada disebelah mejanya mengiakan (dlm hati jer..)

aku dan pensyarah A (memberi nama samaran) berkongsi bilik yg lebih kurang 3x3meter persegi. agak kecil tapi cukup utk meletakkn 2 meja, 2 rak buku dan barang asas mengajar.

sejak akhir2 ni pensyarah A kerap membuat presentation dibilik tersebut dan sedikit mengganggu konsentrasi aku. namun sebagai org baru di sini, aku mengambil jln mudah dgn bermusafir dibilik kawan baikku.

namun kebaikanku bukan dibalas dgn ucapan terima kasih, malah bising "presentation" pelajar sampai ke bilik kawanku..sambil bergelak tawa dgn pelajarnya, aku seperti tidak melihat pensyarah itu ber etika. pelajar yg hanya menyebut, "sabar itu kn sebahagian drpd iman..", boleh di ejek oleh pensyarah tersebut dgn ayat, "mana kopiah awak"..tergelak semua yg dgr.

aku betul2 tercabar..ku tenangkn hati..namun perkataan yg dilontarkn pensyarah tu semakin tidak profesional apabila dia berkata, "tak boleh blah..". bagiku kurang profesional pensyarah berkata begitu terutama bila mengajarkan subjek etika. dan banyak lg yg tidak ku tuliskan disini

********************************************************************************

aku bukanlah insan yg sempurna, namun sebagai pendidik, kita tidak boleh mengajar perkara yg salah. pelajar akan memandang kita seperti insan yg lebih sempurna dr mereka. salahkah kita menunjukkn imej yg baik dan mesra tanpa melanggar etika sbg seorang yg profesional?

begitu juga dlm kehidupan sbg seorang muslim. kita tahu, sebagai seorang muslim wajib mengamalkan rukun Islam dan Iman. kemudian amal ma'aruf dan nahi mungkar (berbuat kebaikan dan menjauhi kemungkaran). namun org Islam skrg ramai yg seperti Islam pd nama saja. contohnya seorang Islam, berpuasa dan solat tapi tidak menutup aurat (cth:main bola dgn seluar pendek bg lelaki dan tidak memakai tudung bg perempuan) .

adakah mereka paham apa itu Islam dan bagaimana sifat dan peribadi seorang MUSLIM?

(ayat la Quran surah as -saff :2-4)


semoga aku diajuhi dari sifat ini..ampunilah dosaku ya Allah

1 comments:

taztar said...

TQSM!weekend ni akan datang ambil hadiah