Semoga perkongsian di dalam blog ini memberi manfaat kepada yang membaca. Salam perkenalan untuk semua :)
RSS

Pages

Merdeka vs 10 Malam Terakhir


syukur kepada Allah kerana masih dikurniakan nikmat hidup didunia yg sementara ini untuk mengumpul bekalan di akhirat yg kekal abadi.

penulis sebagai rakyat Malaysia merasa bertuah kerana negara ini telah merdeka selama 53 tahun. namun penulis sedikit terkilan kerana 53 tahun Malaysia merdeka, namun rasa syukur rakyatnya berada di negara sendiri semakin berkurang. lihatlah jenayah dan maksiat yg berlaku sepanjang negara kita merdeka. ianya semakin meningkat hari demi hari, tahun demi tahun. alangkah sedihnya bila penulis memikirkannya..

tahun ini 31 Ogos 2010 jatuh pada 21 ramadhan 1431H, dimana 10 malam terakhir ramadhan adalah masa kritikal bg umat Islam utk mencari Malam Lailatul Qadar.

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!" (Quran, Al-Qadr 97: 1-5)

malam lailatul Qadar lebih baik dari seribu bulan. itu janji Allah pada umatnya.

apa yg kita dpt jika menyambut kemerdekaan pd malam 21 Ramadhan?

jika kita menyambut dgn rasa syukur kepada Allah dan tidak melakukan maksiat, malah dipenuhi dgn ibadah seperti solat hajat dan kenduri doa selamat, maka insyaAllah keberkatan bulan ramadhan dan pencarian malam al-Qadr tidak terganggu. malah selepas jam 12tgh malam, bermulanya 31 Ogos, kita boleh meneruskan amal ibadah utk menambahkan keberkatan dan kesejahteraan rakyat Malaysia.

akhir kata dari penilis, semoga kemerdekaan ke 53 ini yg jatuh pada 10 malam terakhir Ramadhan tidak dicemari maksiat dan hidonisme seperti yg berlaku pada tahun2 sebelum ini.


0 comments

Akan Ku Jumpa (Versi Ramadhan)

Akan Ku Jumpa (Versi Ramadhan)

Ku mengatur langkahku
berjalan tanpa bayang-bayangMu
langit dan bumi setia, menemaniku
matahari menyinar tak pernah berpihak padaku
Ku kepanasan tanpa perlindunganMu.

Hari berganti hari aku masih teguh menanti
Hadir diri Mu dalam hidupku ini
Rasa kecewa ada bila kaki penat berlari
Namun yakinku Kau kan kutemui

Ku takkan pernah cuba berhenti
langkahku mencari Cinta
Yang ku tahu hanya tuk diriku
kan ku terus cari sampai hujung dunia

Kerna ku tahu akanku jumpa diriMu
dan ku kan terus menempuh mimpi-mimpiku selalu

Kulihat semua gembira
bila mengenali erti Cinta
senyuman ku beri hanya duka
bila ingin Teman tuk berbicara

Cinta jangan sembunyi
mataku kabur mencari
hadirlah dalam hidupku ini
Cinta jangan engkau pergi bila langkahku cuba
untuk mengejar diriMu


2 comments

Muhasabah Ramadhan 2: Bersyukur Dgn Rezeki Yg Ada




Apa Yang Ada Jarang Disyukuri
Apa Yang Tiada Sering Dirisaukan
Nikmat Yang Dikecap Baru Kan Terasa Bila Hilang
Apa Yang Diburu Timbul Rasa Jemu
Bila Sudah Di Dalam Genggaman






sudah 15 hari kita berpuasa namun penulis merasakan baru pagi tadi sahur yang pertama. seronoknya ramadhan kali nie kerana setiap hari menantikan detik utk berbuka, berterawih di masjid, membaca al Quran dan bertadarus, Qiam dan bersahur. entah kenapa, ramadhan ini terasa semua amalan nie senang utk dilaksanakan berbanding bulan2 Islam yang lain..keberkatan bulan ramadhan sangat dirasai..

bersyukur ke hadrat Ilahi kerana rezeki dibulan ramadhan ini sangat banyak. jika tidak berbuka puasa dirumah, berbuka dibazar. sekali sekala ad jemputan berbuka puasa..makan free (^_^) . tu yg paling best. makanan dirumah pon tak penah tak cukup. ada saja boleh dimasak walaupun 15 minit lg nk habis sahur. cuma kadang2 Allah uji dgn bangun lewat utk bersahur.

bulan ramadhan mengingatkan kita tentang kehidupan org miskin yg sentiasa kekurangan sumber makanan. kita seharusnya bersyukur jika dapat berbuka dgn kurma dan air kerana mgkn ad juga manusia yg tidak dapat makan dalam sehari. justeru itu, marilah sama2 kita bersyukur dgn setiap pemberian rezekiNya kepada kita dan berbukalah dengan sekadar perlu sahaja. serta banyakkan bersedekah kepada fakir miskin dan anak yatim. insyaAllah rezeki kita tidak akan berkurang, malah akan bertambah pahala berlipat kali ganda. wallahu'alam





1 comments

Muhasabah Ramadhan 1 : Wanita Penggoda ker?


Semalam ketika penulis menonton cerita Epilog Syurga Cinta di TV3 sementara menunggu waktu berbuka, ada adegan yg membuatkn penulis tertanya2. penulis tidak akan memberitahu detail adegan yg dilakonkan, tetapi secara keseluruhannya, perkara yg ingin penulis sentuh adalah kisah di dkelab malam dan pejabat Tan Sri XX.

penulis tertanya2, kenapa lelaki suka didampingi wanita seksi? keseronokan yg hanya sementara didunia ini sangat disukai mereka. adakah syaitan terlalu kuat memujuk mereka? walaupun dalam cerita ini hanya lakonan semata2, tp penulis melihat seolah2 realitinya sama dan mungkin lebih teruk lagi. penulis hanya dapat menyimpulkan secara +ve iaitu mgkn lelaki itu belum berkahwin @ isterinya tidak melayan dgn baik. yg penting, lelaki itu berduit. jika berlaku pd kehidupan anda, andalah yg lebih mengetahui puncanya.

berbalik kepada tajuk, wanita penggoda pada definisi saya adalah wanita yg berjaya membuat lelaki berpaling ke arahnya lebih drpd sekali dan terbayang wajahnya di ingatan w/p sesaat(bukan ahli keluarga).

untuk membantu pembaca lebih memahami dan meyakini apa yg ingin disampaikan, satu artikel yg sgt baik dan menarik dr ust zaharudin bersangkut paut dgn cerita penulis diletakkan sebagai rujukan utk pembaca.


antara kata2 menarik yg akan membuatkn pembaca ingin membaca artikel tersebut,

""Maka bila ada wanita yang seksi, ini bermakna, ia sedang mengancam kaum sejenisnya yang lain dan di tempat lain kerana telah menghidupkan nafsu kebinatangan lelaki jahat yang sedang tidur""

selamat bermuhasabah diri dibulan ramadhan..(^_^")






0 comments

Cantiknyaa Seorang Muslimah


Ya Allah..
indahnya Islam..
lihat,
cantiknya akhlak muslimah

Ya Allah..
mudahnya Islam..
lihat,
senangnya menjaga diri n maruah

Ya Allah..
baiknya Islam,
memastikan muslimah tidak diganggu maksiat n fitnah
0 comments

Sentiasa di uji..BERSEDIAKAH ANDA?

"Tiap-tiap diri akan merasakan kematian, kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya) dan hanya kepada kami kamu dikembalikan."

[al-Anbiya' 21:35]


sebagai hamba Allah, manusia sentiasa di uji dalam apa jua keadaan. baik dalam keadaan senang (kesihatan, kekayaan, bahagia) ataupun susah (miskin, sakit). justeru itu kita seharusnya sentiasa beringat setiap masa kita akan di uji olehNya.


untuk apa di uji?

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?
[al-Ankabut :2]


Ya Allah..aku lebih rela Engkau mengujiku dengan kesusahan dan penderitaan..kerana dgn itu aku lebih banyak mengingatiMu..


ujian utk mereka lebih hebat jika dibandingkan dengan ujian kehidupan kita di Malaysia..bantulah mereka semampu yg anda boleh.
0 comments

Imbau 3 : Kasih Seorang Ibu Muda

penulis masih rindu pada kampung halaman..cerita yg bakal ditulis adalah kisah terbaru dr teratak biru (rumah penulis). jom baca =)


aku pulang ke kampung seperti biasa..kali nie aku balik secara tergesa-gesa. niatnya utk balik esok pagi..tapi rindu yg tidak tertahan ini, "mak..nak balik jap lagi..jgn lupa masak mee kari.." jam menunjukkan 5.00pm.

"sempat ker sampai rumah..bas mana ad petang2 nie.." mak menunjukkan kerisauannya..
"boleh2.." aku meyakinkan mak..dah ad dalam bas sebenarnya..saje nk wat suprise balik lagi awal

akhirnya sampai jua ke rumah tercinta..baru nk brsiap solat asar, "jun, teman aku g rumah ust jap..nk hantar air jer..aku takut lalu kubur dgn nur nie.."
kenapa nk hantar air pd ust..? sapa yg sakit..sambil berfikir sambil aku memerhatikan kehijauan kampung.

"ust, boleh bacakan ayat al-Quran utk air nie. anak sy xnk menyusu badan. tp dia sentiasa haus, dah bg air masak tp dia x minum banyak.." kakakku menerangkan serba sedikit masalah yg dihadapi. baru aku tahu siapa yg sakit. selama nie..baby Nur memang menyusu badan..xberminat dgn susu lembu (susu tepung).

"kak, apa yg terjadi..aku baru jer balik skudai tak sampai 4 hari..tetibe jer Baby Nur sakit.."

rupanya selepas aku balik ke skudai, Baby Nur demam dan kakakku juga
demam sehari selepas itu. selepas baik demam, Baby Nur tak nk menyusu badan..makan pon sikit jer..yer r..mgkn sakit..xde selera makan (macam org dewasa plak)..semakin hari..keceriaan dirumah berkurang..muka Baby Nur tidak ceria lagi..asyik menangis dan tidak lg tersenyum..

kesedihan melanda keluarga kami. akk berusaha memberi susu badan kepada baby Nur..namun dia menangis dan tidak mahu menyusu..seperti melihat kelibat hantu..aku meminta akk banyak2 berdoa..buka audio al-Quran dlm biliknya..akk hanya tersenyum. aku hanya mampu berdoa

selepas menggunakan air ust, baby Nur menunjukkan tanda2 +ve. nk menyusu. teringat akk pernah bercerita..masa baby Nur demam dl..dia hanya tidur sejam jer..sebab baby nur tak mahu tidur..mak pon tak dapat tidur lena melihat cucunya begitu.

Ya Allah..betapa bertuahnya baby Nur mendapat kasih sayang melimpah dr semua ahli keluargaku. selepas 2 hari aku berada dirumah, suasana kembali ceria. kakakku menyatakan bahawa ini pertama kali baby Nur senyum selepas baik demam..aku pon seronok..mana tau ad aura +ve yg dibawa dlm diri..hehe

hari demi hari..baby Nur sudah kembali normal..aku boleh kembali ke skudai dgn hati yg tenang @ sedih nk tinggalkan kampung.

**************************************************

banyak sebenarnya pengorbanan yg kakakku buat utk anak kesayangannya itu..namun sedikit penulis coretkan utk tatapan para ayah. ketabahan ibu muda ini dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang ibu buat pertama kalinya (baby nur anak pertama) sangat mengharukan penulis. mana taknye..sebelum ini, ibu muda itu hanya seorang kakak sulong yg bekerja dikilang dan suka berjalan2 dgn kawan sehingga malam..kini berada di teratak indah kami membantu ibu menjual kuih dan menjadi ibu kepada Baby Nur sepenuh masa..tidak sanggup berpisah walau sesaat..

p/s: gambar hiasan..tp mirip dgn baby Nur =)
0 comments

Imbau 2 : Cemburu Buta

Kisah yg akan diceritakan lebih bermotif lawak n tidak bersalah. harap maklum

Nur dan Hani ditakdirkan utk bertemu disebuah rumah kampung yg agak sederhana buatannya. Hani merupakan anak jiran yg ibu bapanya bekerja. walaupun dilahirkan lebih 3 bulan drpd Hani, tapi saiz badan Hani lebih besar drpd Nur.

Kisah cemburu ini bermula apabila ibu n nenek Nur selalu bersama Hani. kerana Hani lebih memerlukan kasih sayang. nak buat macam mana..dh manja sangat. tak boleh ditinggalkan kecuali jika Hani tidur. Jika tidak, pasti jiran sebelah yg suka memerhatikan gelagat mereka akan marah.

cemburu mula berputik dan berkembang. kesannya, setiap kali Hani bermain permainan Nur,
pasti akan dirampas oleh Nur jika berkesempatan..walaupun permainan itu sebelum ini tidak dimain oleh Nur. Bila Hani ingin bermanja dgn ibu n nenek Nur, Nur menunjukkan aksi memberontak dan ingin dibelai juga...[sebelum nie tak kisah pon main sorang2]

suatu hari, muka Hani bercalar dan pada mulanya mereka hanya merasakan kucing dirumah tersebut telah mencakarnya ketika tidur. tapi..rahsia telah terbongkar..ketika Nur dan Hani sedang main berdua tanpa pemerhatian yg lain, Nur telah membelasah hani..ditarik2 baju Hani..merampas mainan pada tangan hani..huh..selamat Hani menagis dan disedari oleh yg lain.




nak marah Nur..tapi dia tak bersalah..
mungkin hatinya sudah mempunyai perasaan
w/p baru berusia 8 bulan :) [tertipu x cerita nie..]...
TAMAT






*************************************************************************************
Nur Hidayah @ Nur[8 bulan] adalah anak saudara penulis, manakala Hani [5 bulan] adalah anak jagaan kakak penulis yg mana ibubapanya bekerja diwaktu siang.

profile..

NUR:
-sudah pandai menggunakan walker..gigi bawah hampir tumbuh
-boleh makan apa saja asalkan tidak pedah n boleh ditelan
-kuat makan

HANI:
-baru boleh meniarap
-makan nestum sahaja
-tiada gigi lagi
-suka menangis [x boleh ditinggalkan kecuali bila tidur :)]

sejak akhir2 nie..penulis kerap pulang ke kampung halaman n menjadi "Baby Sitter" seketika untuk membantu kakak. melihat suasana komunikasi kanak2, penulis merasakan cemburu itu wujud antara mereka. kenapa CEMBURU BUTA? sebab mereka masih tidak mengerti tentang hidup ini..cuma naluri mereka menyatakan kasih sayang itu tidak seronok dikongsi jika tiada hubungan kekeluargaan..betolkah? ini hanya andaian penulis berdasarkan pemerhatian. Jika ada andaian lain@ fakta.. oleh dikongsikan bersama
2 comments

Imbau 1: Cinta yg Tidak Kesampaian


Kepulangan penulis ke kampung halaman baru2 ini banyak mengingatkan tentang kenangan lama..
rindunya pada kedamaian desa...

*********************************
Teringant zaman selepas perpindahan keluargaku dari Muar ke kampung keluarga ayahku di Batu Pahat. peristiwa itu bermulanya pertemuan dengan ramai kawan2 baru dikawasan kampung itu..
Masa di Muar dulu..aku hanya berkawan dgn abang n kakakku..serta jiran sebelah rumah..
mungkin kerana tidak ramai org dikawasan perumahan itu.

Bermain bersama setiap hari..dari rumah ke rumah...aku didedahkan dengan pelbagai permainan yg rasanya sudah jarang dimainkan oleh kanak sekarang. biasanya pagi2, kami akan bermain "masak-masak", "jual-jual" dan "ting-ting". disebelah petang pula, bermain sembunyi ibu [ibu pon boleh disembunyikan :) ], "bestball", guli dan "kawin-kawin"[seminggu sekali :D]. ~~rindu pada semua permainan ini..

fokus cerita kepada main "kawin-kawin"..kisah cintaku tidak tahu bermula dimana..tapi akhirnya semua kawan2ku tahu aku suka seorang kanak2 seusia denganku yg bernama "*****"(rahsia). aku di ejek ketika si Dia tiada..dan perasaan maluku membuatkan aku memaksa kawan2ku utk tidak memberitahunya.

jadi..aku mula berangan..bila tiba permainan "kawin-kawin" 2, aku mesti mengharapkan aku n si Dia menjadi pasangannye..
yer r..walaupun olok2..tp cam best jer nak buat..
ad pakaian pengantin (dibuat drpd daun kelapa..mahkota, dan macam2 lagi)..dan semua 2 dibuat daripada alam semulajadi..termasuk bunga2 jiran..hehe

dipendekkan cerita..setiap kali bertembung dgnnya..jantungku pasti berdegup kencang..
banyak tgk cerita melayu kt TV..2 yg rasa cm bercinta :)

tapi..permainan kawin-kawin yg ku idamkan hancur berkecai..huhu..ada senior dengki yg mengenakan aku dengan kawan lelaki lain..aku didudukkan didalam kelas [masa 2 waktu rehat kot..] dgn lelaki S yg aku paling x suka..huh..abis satu kelas gelakkan kami :(

tak habis citer lg..lelaki idamanku itu akhirnya telah menutup pintu hatiku padanya apabila dia memilih perempuan kampung sebelah sebagai aweknye..siap ber"dating" didalam perpustakaan waktu cikgu tiada..

mulai detik itu, aku kembali fokus di dalam pembelajaranku..dan kembali ke dunia realiti yg lebih mencabar..sedih2..

********************************************************************************

Allah sangat sayangkan hambaNya..
w/p penulis cuba utk mendekati cinta manusia..namum tidak pernah kesampaian.
dulu pernah ada perasaan sedih melihat sahabat2 dgn pasangan mereka..
namun kini penulis lebih bahagia dgn CintaNya..
mgkn bila benar2 dah bersedia..
Allah akan berikan cinta manusia yg hanya mencintaiNya juga



p/s: itulah cinta monyet penulis yg pertama :) [ad yg kedua n seterusnye..? if ad masa nnti akn diceritakan..]
**citer di atas telah ditambah perasa supaya lebih sedap n enak..cuma asasnya x lari dr pengalaman hidup yg indah utk dikenang
**gambar cinta baby di atas adlh anak sedara penulis anak sepupunya ketika cuti Tahun Baru Cina [utk hiasan sahaja]
1 comments

Bukan Aku Pinta Jika Itu Takdirnya

aku seorang wanita biasa. yg pernah berjuang dikampus utk dakwah dan Islam..
namun pelajaran juga aku tidak abaikan.

menyusuri kehidupan kampus yg penuh dgn cabaran sosial yg dahsyat tetapi berpemikiran intelektual..ya mungkin intelektual barat..sebab itu kampusku jd begini.

namun..aku tidak goyah pendirian dan perjuanganku harus diteruskan dibumi kampus tercinta.

perjuangan ikhlasku membawa kepada pertemuan 2 hati yg tidak pernah berbicara.
Allah Maha Pengasih lg maha Penyayang.

selepas menamatkan pengajian dikampus, akhirnya 2 keluarga berjumpa dan kami telah ditunangkan seperti prosedur biasa orang melayu. aku tidak kisah, asalkan hubungan kami direstui keluarga.

meniti detik2 bahagia terasa lama dan aku perlu jaga diri dr bisikan syaitan yg cuba menodai anak Adam. aku banyak menghabiskan masa dengan persiapan fizikal dan mental serta tidak lupa juga memperbanyakkan amalan2 rohani.

namun..Allah akan menguji hambaNya dikala mereka alpa :

[Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? ~ al-Ankabut:2]

ditakdirkan selepas beberapa bulan bertunang, aku mendapati diriku mempunyai penyakit kronik yang memungkinkan aku tidak mendapat zuriat.

Ya Allah..besar sungguh ujianmu..namun aku seperti tidak dapat menanggungnya..
apakah kesalahanku sehingga aku di uji begini.

mengapa dikala semua org menantikan bahagia, aku juga yg terpaksa menderita.
bagaimana harus ku lafazkan pada tunangku?
apakah bahagia yg kudambakan hanya sementara?

bersambung....

p/s: hehe..cerpen di atas masih dlm penambahbaikan lg..tp masih xjumpe ENDING yg sesuai..mohon respon pembaca utk memberi cdgn kepada sambungan cerita ini kerana kdg2 realiti lebih pahit utk ditelan..namun penulis lebih suka ENDING yg happy :)








5 comments

Selamat Pengantin Baru Sahabat


L: Subhanallah..cantik..tebalkan iman dihatiku.
Hadirku biarlah menjadi penguat iman si gadis.
jangan aku menjadi asbab imannya berkurang.
P: Ya Allah..peliharalah hatiku.
Jangan sampai aku mencuri imannya tanpa aku sedari.
Ku mohon sungguh2 Ya Allah, kuatkan imanku dan imannya.

tahniah kepada sahabat2 n senior2 UTM yg bakal melangsungkan
perkahwinan mereka cuti sekolah ini. Antara yg dapat penulis tuliskan disini:

5 jun 2010
* Syifa' & pasangannya Syed Hafisz

6 Jun 2010
* Zarith Safiza n pasangannya Azrul Hisyam
* Zakiri dan pasangannya Zahidah

7 Jun 2010
*Fudhla dan pasangannya lokman

9 Jun 2010
*Sufian dan pasangannya

12 Jun 2010
* Safiyyah dan pasangannya Zulfikar

13 Jun 2010
*Fatimah Zahra dan pasangannya Sahir

19 Jun 2010
* Nor Aisah n pasangannya abd muhaimin
* Khaire dan pasangannya atiqah
* Rahfiti dan pasangannya Raja Siti Aisyah

kepada sahabat yg namanye x berjaya dipost dlm blog ini..
maaf mungkin terlupe sbb dh byk sgt kad jemputan kt rumah nie
(dh macam kad raya :)
dan..
ada 2 tarikh walimah utk setiap pasangan sbnrnye.. :D


p/s: situasi di atas mungkin pernah diluahkan sahabat2
yg bakal mendirikan baitul muslim (keluarga)
semoga Allah merahmati sahabat2



2 comments

Masih Ada Sinar

hidup ini ada pasang surutnya.
kadang2 kita berada di atas..
kadang2 kita berada dibawah..
ada masa hidup ini gembira..
ada masa ia bertukar menjadi sedih..

kerana ianya warna warni kehidupan.

mengapa kita perlu persalahkn hidup ini..
bila ianya mengecewakan..
laluan yg dipilih
buka Pencipta yg tentukan,
kerana ianya atas kehendak diri

kenapa perlu meredah api..
jika tahu ianya boleh membakar diri?
perlukah menyelam di lautan
jika disitu ada jerung pembunuh?

hmm..
nak tepuk dada...
xde kesan pada hati..

nk bunuh diri..
takut banyak sgt dosa..

masih tidak terlambat lagi..

jika baru kemalangan..
rawatlah di hospital,
jika rasa lapar..
pergilah cari makanan,
jika baru terSEDAR..
cepat2 lah kembali ke pangkal jalan..

kerana mgkn..
tiada HARI ESOK untuk kita lagi..

akhirnya..
jgn pula kita lupa mohon padaNya
NYAWA ini Allah yg jaga..
HATI ini Allah jua yg pegang..
semoga kita mendapat HIDAYAH dariNya
amiin.


............................................................................................................................................
lirik dibawah khas utk insan yg ingin pulang..[pulang ke pangkal jalan]

Gelap malam, pasti terang

Sang mentari, pasti datang

Kesesatan, perjalanan

Rahmat tuhan, menentukan

Berikan ku masa, mencuci dosa

Aku kan pulang, menebus usia

Di musim berlalu, sepi memburu

Memaksa perindu, meruntuhkan nafsu

Dengan khayalan sebuah kehidupan

Jarum suntikan, menjadi pegangan

Menjadi buruan

Terimalah kembali, wajah ini

Jangan terus membenci, sampai mati

Sedang hari berganti, kau mengerti

Sedang masa berganda, kau merasa

Aku manusia, pelakon cerita

Di pementasan, alam ciptaannya

Bukan sengaja, melanggar arahan

Kadang terlupa, watak dan peranan

Aku manusia

download mp3

you tube

0 comments

Maafkan Saya

sukar untuk membuat keputusan hari ini namun mungkin ini yang terbaik utk semua pihak.

kepada yang berkenaan,
penulis tidak berniat utk melukan mana2 hati..
malah tidak terdetik untuk merosakkan hubungan baik yg terjalin..


buat hati yg pernah dilukai oleh penulis..

maaf tidak cuba memahami..
kerana aku hanya insan biasa..
inginkan kebaikan..
tidak pandai bermain kata2..

maka..
kata2 yg lahir dari hati..
mgkn pahit utk ditelan..
oleh pendengar yg kurang memahami diri ini

aku hanya insan lemah..
yg mahukan terbaik buat sahabat..
namun kadang2..
lidah ini tidak pandai mengeluarkan bunga
malah hempedu yg disemburkn..

jgn sisihkan dirimu ini..
kerana ia buatkn diriku..
SEDIH dan kecewa..

'please 4give me
may Allah bless you'



lagu dibawah kutujukan khas buatmu yg sedang mencari sesuatu yg tidak pasti


Nasihat Buat Adik

*
Wahai adikku sayang
Dengarkanlah lagu ini
Yang sedang abang dendangkan
Moga menjadi nasihat untukmu

Di dalam kau meniti
Kehidupan ini
Yang penuh
Dengan pancaroba

Wahai adikku sayang
Patuhlah pada ibu ayahmu
Hormatilah gurumu
Janganlah melukai hati mereka

Kerana restu mereka
Penentu kejayaanmu
Di waktu kau mengejar
Cita-citamu
*

Bersopan-santunlah berbudi bahasalah
Kepada semua
Jujur dan amanah jangan berdusta
Apa saja dilakukan
Berhati-hatilah jika memilih
Siapa sahabatmu

Jagalah pergaulanmu
Jagalah maruah dirimu
Agar kau selamat
Dari godaan dunia

*Ulang*

Belajar bersungguh sepenuh hati
Agar kejayaan milikmu
Tabahkan hatimu menghadapi
Semua cabaran

Bersifat pemurah tolong-menolong
Pada yang memerlukan
Jangan sesekali melupakan perintah-Nya
Agar kau selamat dunia akhirat (2X)

0 comments

Permainan tradisi pikat pelajar Jepun

Rombongan Sekolah Tinggi TBC Gakuin lawat ITPYPJ


Johor Bahru: Seramai 113 pelajar dan tujuh guru pengiring dari sekolah Tinggi TBC Gakuin, Tokyo, Jepun mengadakan lawatan sambil belajar di Institut Teknologi Perindustrian Yayasan Pelajaran Johor (ITPYPJ) Jalan Yahya al-Datar, Bukit Senyum, disini

Dalam lawatan selama 3 jam itu, rombongan yang diketuai pengetua sekolah berkenaan, Ryoji Suzuki itu didedahkan dengan pelbagai permainan tradisi masyarakat negara ini seperti congkak, kompang, anyaman ketupat, sepak takraw dan badminton selain mempelajari bahasa, lagu dan tarian zapin Melayu.

Seorang pelajar, Miyuki Fujiwara, 17 berkata lawatan berkenaan adalah lawatan pertamanya ke negara ini dan beliau tidak menyangka negara ini sebuah negara yang membangun tetapi kemajuannya hampir setanding negaranya.

Bagaimanapun, katanya, beliau kurang selesa kerana cuaca negara ini yang panas dan lembap menyebabkan beliau berpeluh setiap masa sedangkan negaranya mempunyai 4 musim dan agak sejuk.

"Pada mulanya, saya menyangka sebagai sebuah negara yang agama rasminya Islam, ia akan menyukarkan kami untuk melakukan sesuatu disini kerana semua dikatakan dilarang terutama ketika berada di tempat awam. Bagaimanapun, selepas berada disini, saya baru sedar bahawa tanggapan berkenaan tidak tepat. Bahkan, rakyatnya juga ramah serta mempunyai tradisi dan budaya yang menarik," katanya ketika ditemui selepas belajar bermain kompang di ITPYPJ di sini, baru-baru ini. Sementara itu, rakannya, Tomoko Yokoshima 18, berkata beliau berharap dapat mengetahui budaya dan cara hidup rakyat di negara ini walaupun hanya berada beberapa hari di negara ini dan Singapura.

Beliau berkata, walaupun ketika dunia tanpa sempadan, masih ada perbezaan kebudayaan antara negaranya dan Malaysia.

"Contohnya, cara berpakaian remaja disini juga berbeza di Jepun dan kami membawa bekal makanan tengahari masing-masing ke sekolah. Bagaimanapun, kami juga berjalan-jalan di kompleks membeli belah selepas tamat waktu persekolahan dari jam 9.30 pagi hingga 3.30 petang seperti remaja disini," katanya yang juga menggemari program realiti televisyen Jepun, Ninja Warriors.

Terdahulu, rombongan berkenaan disambut dengan paluan kompang dan diiringi bunga manggar serta disambut oleh Timbalan Ketua Eksekutif ITPYPJ, Mohd Lokman Abdullah.

Difahamkan, lawatan pelajar Jepun ke institut pendidikan YPJ dengan bantuan agensi pelancongan itu bukan pertama kali dan sudah bermula sejak 2007. bagaimanapun, rombongan kali ini dikatakan yang terbesar sejak diperkenalkan.

sumber : m/s 8 Berita Harian Edisi Johor, 24 Mei 2010


0 comments

Man Dies In Sujood


From those around i hear a cry
an awful soft a hopeless sigh
i hear their footsteps leaving slow & then i know my
SOUL MUST FLY
a chilly wind begins to blow within my soul from head to toe
& then the last breath escapes my lips
it's time to leave & join my soul
so it's true but it's too late
they said each soul has it's given date
when it must leave its body's core
and meet with it's eternal fate
at last it's come to
HEAVEN OR HELL
decide which now
do not delay
come on my brothers let us pray
decide which now do not delay
OH GOD!OH GOD!
i cannot see my eyes are blind
am i still me?
or has my soul been led astray
and forced to pay a priceless fee?
alas to dust we all return
& shall rejoice while others burn
if only i knew that before the line grew short & came my turn
& now as beneath the soil
they lay me with my record flawed
they cry not knowing that i cried worse
for they go home
i face my God
oh!mark the words that i do say
who know tomorrow could be your day
at last it's come to
HEAVEN OR HELL?
decide which now do not delay
come on my brothers let us pray
decide which now do not delay

p/s: a friends of mine give this video..thanks
1 comments

Rawatan Muka dan Asas Solekan [Bhgn 1]


pada 25 April yg lalu, iaitu semalam, penulis telah menghadiri satu kursus di Kolej Komuniti Pasir Gudang bertajuk Rawatan Muka dan Asas Solekan. terlalu banyak yg dapat dipelajari dan ingin berkongsi dgn sahabat2 pembaca.

1st time dgr, mungkin ad yg kata,

"pasnie muka dh macam artis r..pandai mekap. boleh ker mekap2 nie?"

"pensyarah memang kene belajar mekap..penampilan penting.."

mgkn penulis saja yg berperasaan spt itu. namun matlamat penulis hanya nk belajar penjagaan muka yg betul..mana tau takut salah guna mekap (bedak compact, cleanser dll :)

berhujan semasa pergi dan berpanas semasa balik agak berbaloi juga dgn apa yg penulis dapat.

mari kongsi maklumat.

##sesi pertama menerangkan tentang konsep asas solekan yg mana kebanyakan pengguna telah salah mempelajarinya.

kulit manusia ad 4 jenis
1. normal (licin dan sihat..biasanya baby jer ad kulit camni)
2. kering (kering dan ad jerawat kecil..x semua)
3. berminyak (biasanya akan tumbuh jerawat besar yg banyak)
4. kombinasi (kering pd pipi dan berminyak pd hidung dan dahi, bentuk T)

**anda mempunyai jenis kulit yg mana?


utk penjagaan muka pula, sebenarnya asas solekan ad 4:
1. membersih (pencuci muka)
2.menyegar (toner)
3. melembab (krim pelembab)
4. melindungi (foundation)

biasanya kita jarang guna foundation yg selama ini dapat melindungi kulit kita dari sebarang kotoran dan bahaya. bayangkan kek yg sedap dibeli dari kedai lalu dibawa pulang dgn keadaan spt itu, mgkn kek itu sudah tercemar dgn habuk dan kotoran. sebab itu kek dibalut dgn kotak..
kulit kita yg cantik ini juga begitu. "need some protection"

selepas guna foundation, biasanya bedak compact sudah tidak diperlukan. boleh terus menggunakan bahan solekan yg lain utk menambahkan seri muka (kepada yg suka sederhana dan biasa, cukup sekadar memakai foundation yg sama dgn warna kulit, jd tidak nampak perubahan pd warna kulit muka. hanya untuk penjagaan muka sahaja)

dimana letaknya bahan solekan lain seperti krim siang dan malam, serta krim pencerah?
senang jer..penah dengar makann tambahan utk badan seperti vitamin B compleks dan spirulina? sama gak kulit kita..klu xpandai jaga @ kalau nk terlebih sihat, tambah suppliment tp jgn salah supliment, nnti boleh effect kulit. minta nasihat doktor utk masalah kulit yg serius.

bersambung...

**next episod : macam mana teknik mekap asas pejabat yg betul dan bagaimana menjaga kesihatan dalaman? bekam best jugak :)

1 comments

Siapa Yang Tidak Pernah Menangis


video itu ku tujukan khas kepada pembaca setia blogku..
hari ini tengah sedih2 tetibe dgr lagu nie..
hmm..cm tau2 jer nasyid.fm nie..
terima kasih Allah..
kerana mengingatkan aku..
dan aku ingin sama2 berkongsi dgn sahabat2..

******************************************

Siapa yang tak pernah menangis
Dihujung setiap ketawa dan lupa

Siapakah diantara kita
Yang memalingkan muka
Ketika mendengar kalimah Tuhan?

Banyak bakti yang dapat diberi
Sepanjang hidup yang sesingkat ini
Lautan manusia berombakkan nafsu
Kebenaran terdampar di pantai kecewa

Airmata seperti mutiara
Apakah itu rasa keinsafan
Rintihan dari hati yang rindu
Apakah itu hakikat cintamu

Lagu: Zubir Ali
Lirik: Nazri
4 comments

Kenapa Dia Tidak Masuk Islam..?

1 MALAYSIA.wav

antara perbualan yg berkaitan Islam didalam rakaman di atas:

amal ma'aruf nahi mungkar..
tunggu 725 waktu maghrib..
sudah bayar zakat 7 ringgit..? (belum lg..otw)
tolong jelaskn dgn secepat mungkin..
ingat pd org yg miskin

..............................................................

kita manusia hanya merancang
tp Ilahi yg menentukan
kun fayakun..!
(Ilahi kata jadi, jadilah)

**guru BM dan jawi
memberi amanat dalam BM
agama, kaum dan cara hidup berlainan..
tp kita 1 Malaysia
~Cikgu Ku
40D Jln Tanjung Tmn Bunga Raya


**************************************************
seorang kawan telah memberikan aku rakaman ini ketika menunggu hujan redha pd suatu petang..
katanya video ini lawak..
pd mulanya aku terasa kesian kt kakak yg jwp panggilan tu..
terpaksa melayan pelanggan yg suka cakap byk dan tidak berkaitan dgn keje..
pastu aku rasa bagus pulak Cikgu Ku nie..
w/p dia non muslim, tp dia boleh nasihat kpd muslim dgn baik..
(sindiran yg dahsyat jugak)

kemudiannya aku mula berfikir..kenapa dia tidak masuk Islam?
kefahaman dia tntg Islam boleh dikatakan baik disamping kemahirannya mengajar tulisan jawi..
mesti pandai baca al-Quran jugak kot klu kite test..
akhirnya aku berkata dlm diri, mgkn kerana 1 Malaysia..

disebalik 1 Malaysia 1 Israel, ad juga kesempatan yg boleh Da'ie Islam di ambil rupanya jika mereka kreatif..
mgkn menggunakan nama 1 Malaysia dlm program tertentu, menarik warga non muslim utk hadir dan cuba sebarkan Islam secara halus dan sedikit demi sedikit..insyaAllah kemenangan Islam itu pastu akan datang



0 comments

Tidak Mengamalkan apa yg diPaham


"Doktor memberi pesakit ubat tanpa memeriksa apa penyakitnya. hanya berdasarkan apa pesakit kata..ber etika ker tu? tidakkn?"

terdengar pensyarah etika profesional menerangkan pelajarnya dgn penuh perasaan. aku yg berada disebelah mejanya mengiakan (dlm hati jer..)

aku dan pensyarah A (memberi nama samaran) berkongsi bilik yg lebih kurang 3x3meter persegi. agak kecil tapi cukup utk meletakkn 2 meja, 2 rak buku dan barang asas mengajar.

sejak akhir2 ni pensyarah A kerap membuat presentation dibilik tersebut dan sedikit mengganggu konsentrasi aku. namun sebagai org baru di sini, aku mengambil jln mudah dgn bermusafir dibilik kawan baikku.

namun kebaikanku bukan dibalas dgn ucapan terima kasih, malah bising "presentation" pelajar sampai ke bilik kawanku..sambil bergelak tawa dgn pelajarnya, aku seperti tidak melihat pensyarah itu ber etika. pelajar yg hanya menyebut, "sabar itu kn sebahagian drpd iman..", boleh di ejek oleh pensyarah tersebut dgn ayat, "mana kopiah awak"..tergelak semua yg dgr.

aku betul2 tercabar..ku tenangkn hati..namun perkataan yg dilontarkn pensyarah tu semakin tidak profesional apabila dia berkata, "tak boleh blah..". bagiku kurang profesional pensyarah berkata begitu terutama bila mengajarkan subjek etika. dan banyak lg yg tidak ku tuliskan disini

********************************************************************************

aku bukanlah insan yg sempurna, namun sebagai pendidik, kita tidak boleh mengajar perkara yg salah. pelajar akan memandang kita seperti insan yg lebih sempurna dr mereka. salahkah kita menunjukkn imej yg baik dan mesra tanpa melanggar etika sbg seorang yg profesional?

begitu juga dlm kehidupan sbg seorang muslim. kita tahu, sebagai seorang muslim wajib mengamalkan rukun Islam dan Iman. kemudian amal ma'aruf dan nahi mungkar (berbuat kebaikan dan menjauhi kemungkaran). namun org Islam skrg ramai yg seperti Islam pd nama saja. contohnya seorang Islam, berpuasa dan solat tapi tidak menutup aurat (cth:main bola dgn seluar pendek bg lelaki dan tidak memakai tudung bg perempuan) .

adakah mereka paham apa itu Islam dan bagaimana sifat dan peribadi seorang MUSLIM?

(ayat la Quran surah as -saff :2-4)


semoga aku diajuhi dari sifat ini..ampunilah dosaku ya Allah

1 comments

Sukarnya untuk memahami HATI




“Ketahuilah bahawa pada tubuh manusia itu ada segumpal daging. Apabila ia baik, maka baiklah tubuh itu dan apabila ia buruk, buruklah tubuh itu. Segumpal daging itu adalah hati.” (Hadis riwaya tBukhari dan Muslim)

Hati manusia sukar ditafsir. artikel dibawah ada sedikit tips utk HATI

***************************************************

Istimewa untuk hati yang sedang bersedih, jiwa yang sedang berduka, minda yang sedang berkecamuk:

# Berdoa - Mohonlah kepadaNya. Ingatlah, doa itu senjata bagi orang mukmin.

# Amalkan tasbih, tahmid dan takbir - Inilah petua yang diberikan oleh Rasulullah SAW kepada anaknya Siti Fatimah.

# Sibukan diri dengan sesuatu - Lakukan aktiviti yang boleh melupakan segala kekusutan seperti perbanyakan membaca al-Quran & pelbagai bahan bacaan, terlibat dengan aktiviti usrah, kemasyarakatan dan sebagainya.

# Luahkan perasaan anda - Bermacam cara boleh digunakan untuk meluahkan perasaan. Carilah seseorang yang paling anda percaya (sebaiknya yang ada pertalian darah atau orang yang arif dalam agama), menulis diari atau catatan harian, menulis blog dan sebagainya.

# Senyum - Apabila berada dalam tekanan, cubalah untuk senyum. Senyumlah dihadapan cermin dan lihatlah diri anda yang sedang tersenyum. Ia mampu menenangkan fikiran dan hati


Pelbagai permasalahan kita berpunca daripada empat perkara:


1. Kita hanya memandang dan menginginkan apa yang ada pada tangan orang lain. Kita tidak nampak atau lupakan nikmat di dalam genggaman kita. Walhal, Allah telah berikan kepada kita. Oleh itu kita tidak rasakan keseronokan atau terasa nikmat dengan pemberian itu.

2. Kita terlalu banyak komplen dan komen (mengadu) dan mengeluh serta menyalahkan keadaan sehingga kepada permasalahan sekecil-kecilnya dalam kehidupan dunia ini. Tetapi, kita sering lupa kesusahan dan penderitaan sebenar yang bakal kita hadapi di akhirat kelak.


3. Kita terlalu mengejar kemewahan, kemegahan dan glamor kehidupan sehingga melupakan tujuan hidup kita sebenarnya. Inilah sebenar ujian hidup yang kadang kala kita rasakan amat memeritkan untuk dihindari, pada hal kita tahu ganjarannya adalah syurga daripada Allah.


4. Kita selalu menganggap kehidupan di dunia ini untuk hidup selama-lamanya. Oleh itu, kita menghabiskan seluruh sumber dalam diri semata-mata untuk membina pengaruh, mengumpul harta dan kemasyhuran diri seolah-olah kematian itu untuk orang lain, bukan untuk kita. Kita lupa semua kejadian akan mati dan walhal akhirat adalah kehidupan abadi.


Oleh itu, dari sekarang kita hentikan perangai suka komplen, komen dan berkeluh kesah. Kita hargailah kehidupan ini. Kita jalani kehidupan sebagai khalifah Allah, melakukan yang makruf, melarang perkara yang mungkar. Kita syukuri nikmat yang ada dan panjangkan nikmat ini kepada orang lain dengan memberikan khidmat menolong dan memudahkan kehidupan orang lain.


Pernah suatu ketika Saidina Ali ditanya oleh seorang lelaki: "Jika diberikan pilihan, mana satukah yang kamu pilih? kehidupan di dunia atau mati?


Jawapan baginda memeranjatkan lelaki itu: "Saya akan pilih kehidupan di dunia, melalui perjuangan dalam kehidupan ini, saya mendapat bekalan untuk mencapai keredaan Allah di akhirat kelak"

http://rohani.tblog.com/post/1969984295


*********************************************************

kehidupan realitiku kini banyak bermain dgn hati..

pelbagai perasaan wujud..emosi..marah..sedih..gembira


aku gembira dengan kerja baruku kerana orangnya yang tidak pernah membuatkan aku berduka. variasi latar belakang membuatkan hidup aku sentiasa mendapat ilmu baru untuk kehidupan. kehidupan yang sentiasa perlu di update

aku sedih dengan sahabat lamaku. merasakan sahabat tidak paham jiwanya, x faham kesibukannya, namun adakah mereka tidak tahu aku juga begitu. sengaja ku menunjukkan wajah selesa untuk sedia membantu sahabat yang lebih memerlukan kudrat ini. kerana hidup ini perlu bermasyarakat


aku marah pada sesiapa yang berkata tanpa menyelidik. namun aku jua insan biasa. ada melakukan kesilapan yang aku sendiri tidak suka. aku marah pada diriku yang suka berkata tanpa berfikir namun aku jua tidak bermaksud untuk melukakan hati insan lain..malah aku suka aku yang dipersalahkan atas kesilapan yg aku tidak buat..jika itu akan melegakan hati org lain.


emosi..sesuatu yang aku tidak suka. kerana emosi boleh mengubah suasana dan HATI org lain. seseorang yg beremosi akan mudah melepaskan perasaan dan tekanannya tanpa berfikir mudharatnya pada orang lain (jika marah) . aku suka org yg beremosi bila melihat PALESTIN diperangi dengan kejam..


perasaan yg dikeluarkan oleh HATI jika untuk kebaikan, nescaya akan mendapat impak yang baik juga kpd sekeliling..namun jika ia salah ditafsirkan dan untuk kejahatan..maka boleh rosaklah sekelilingya..


p/s: jika silap ditafsirkan mohon diperbetulkan..hati ini telah terluka..maaf aku pon tak memahami HATI tapi aku sedang merawatnya..mohon kekuatan Ya Allah

3 comments

Jom berdakwah..Semangat!!


mujahidun diseluruh dunia
biar dimana saja anda berada
buanglah rasa takut didada kalian
meskipun kalian dalam keadaan sempit dan sedih

Allah dan para malaikatnya
Akan menolong kalian
dari jalan yang tidak terduga-duga

ayyuhal mujahidun..
tidak ada kemulian didalam hidup seorang muslim..
kecuali mati syahid dijalan Allah
Allahuakbar!!

************************************************

Ladang dakwah terhampar luas
Kewajipan kita untuk menyiram tanah-tanah tandus
menyemai benih-benih unggul
agar tumbuh pohon-pohon kejayaan Islam

Dakwah ini akan terus mengalir menuju redha Allah
jangan menangis..
dimana kita berada..
disitu dakwah kita sebarkan..

***********************************************
setiap marhalah itu ada rijal
dan
setiap marhalah itu ada masalahnya
jadi kita masing-masing mesti ada cubaannya dari Allah swt
begitu juga dakwah kita

ubatnya adalah
kesabaran..
keikhlasan..
pengorbanan teman-teman
dan kembali kepada taqwa itu sendiri

kenapa kita berhabisan utk dakwah ini?
kerana Allah
kita ingin bagaimana kata Allah..
bagaimana kata rasul..

******************************************
Lirik Sang Murabbi

Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negri kau sambangi

Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan firman Tuhanmu

Terik matahari
Tak surutkan langkahmu
Deru hujan badai
Tak lunturkan azzammu

Raga kan terluka
Tak jerikan nyalimu
Fatamorgana dunia
Tak silaukan pandangmu

Semua makhluk bertasbih
Panjatkan ampun bagimu
Semua makhluk berdoa
Limpahkan rahmat atasmu

Duhai pewaris nabi
Duka fana tak berarti
Surga kekal dan abadi
Balasan ikhlas di hati

Cerah hati kami
Kau semai nilai nan suci
Tegak panji Illahi
Bangkit generasi Robbani.

~trailer sang murabbi~



p/s: masih menambah ilmu..
sambil belajar sambil praktikalkan
supaya ilmu tidak hilang..
jiwa rasa tenang :)
~muhasabah utk diri yg semakin lemah ini~
0 comments

Kau Pergi Jua-Adam Ahmad


Wajahmu
Seindah serinya pelangi yang indah
Seharum mawar putih segar berkembang
Wajahmu
Mengapa sering terbayang dimataku
Sehingga terbawa didalam mimpiku

Sayangku
Tahukah kau didalam hatiku ini
Tersimpan perasaan cinta nan suci
Kau bunga
Ingin kusuntingmu menjadi milikku
Lantas kuabadikan dalam jiwaku

Sayangnya
Harapan yang selama ini kubawa
Hancur berkecai musnah jua akhirnya
Semuanya bagaikan sebuah mimpi

Kau pergi jua
Setelah cinta ku kini membara
Belum sempat kucurahkan kasihku
Kau pergi tak kembali


lagu dalam ABH utk ust asri rabbani..(nie lagu ori..edited x ingat)

p/s: ingatilah yg tersayang selagi ad waktu..rindunya familiku..
nantikanku pulang hujung minggu nie :)
4 comments

Selamat Hari Lahir Ayah






























walaupun hari ini umat Islam bersedih..
namun ianya tetap hari kelahiranmu..


Selamat Hari Lahir ayah..

semoga mendapat rahmat dan lindungan IMAN daripadaNya

amiiiin


1 comments

KeRanA DeNGan DeRiTa..hAti iNi aKAn SeNtiAsa mEngiNGaTiMu..


Hari-hari yang sukar minggu ni..

memulakan kehidupan dengan ibadah dan mempersiapkan diri utk ke pejabat, pg ini masih sempat aku menggoreng ubi kayu yg sudah 4 hari tak berusik.. pergi kerja se awal jam 7pagi, hari ini lewat 10 minit keluar rumah kerana EGOku sakit lagi. sudah dua hari ia tak mahu hidup seperti biasa. terpaksa tuannya menggunakan kudrat 4 kerat menghidupkan secara manual..

penat jugak menghidupkan secara manual..minyak pulak dah paras merah..terpaksa matikan enjin di stesyen minyak dan menghidupkan semula secara manual..akhirnya sampai ke destinasi jam 7.54pagi..sikit lagi nk timing(punch card akan kuar tulisan merah klu lewat 1 saat pon..huhu)

naik ke pejabat atas dan meneruskan kerja seharian..mendapat maklumat terkini untuk perjalanan ke UTMKL minggu depan..3 hari yang mengganggu proses pengajaran. terpaksa buat banyak kelas tambahan utk kejar silibus..exam bulan 5. bila pergi KL, perlu siapkan soalan final utk 2 subjek..banyaknya kerja yang perlu disiapkan..tapi kenapa hati ini masih tenang..?

terlupa pula jumaat ni ada sambutan maulidul rasul peringkat YPJ, esok kene rewang di tempat program..bila nak siapkan kerja? hmm..fikiranku menerawang jauh sambil memikirkan penyusunan kerja..

"Assalamualaikum cik.." dgn muka tersengih nawi dan kamal datang. hairan jugak..kelas dah xde minggu nie..assaignment kene hantar esok..rajinnya datang..mesti ada pepe nie..

"yer..nak apa? ad kelas ganti ker? nk hantar assaignment"

"tengok markah" sengih2 lagi..

"kawan awak x habis lg amek ujian..bila nk amek? mana afiq?"

"dia ad kat luar"..biasa r..dimana ada nawi, disitu mesti ad kamal dan afiq.

"cik..saya ada keychain lawa..dari sabah..baru jer beli..jauh 2" sambil menunjukkan keychain tu.

macam pernah ku lihat keychain itu..hmm kenapa sama dgn diaorg pulak? dann kenapa dioorang sibuk nak tunjuk..aku semakin hairan. tercicir ker keychain tu dari kunci motor..diaorang nk pulangkan ker?

"ha.." nawi..sambil menunjukkan kunci EGOku yg berangkai dgn kunci rumah..


"Ya..Allah..saya tertinggal kat motor ker?" ini sudah kali ke berapa kunci itu xmau ikut tuannya. suka duduk kat motor..

"terima kasih yer..nanti saya belanja makan.." teringat mereka telah memnbantuku menghidupkan EGO semalam utk perjalanan pulang.

perjalanan hari ini baru berlalu 12 jam..namun sudah banyak ujian yg engkau berikan padaku..mampukah aku menghabiskan perjalananku hari ini dengan tenang? Ya Allah..bantulah hambaMu ini..syukurku padaMu tidak berkurang namun ujianMu tetap ku redah.



kerana dengan derita..hati ini akan sentiasa mengingatiMu..



1 comments