Semoga perkongsian di dalam blog ini memberi manfaat kepada yang membaca. Salam perkenalan untuk semua :)
RSS

Pages

Senangnya Memasak


memasak merupakan satu aktiviti yang menyeronokkan namun masih ada yg risau untuk memasak. mungkin disebabkan tidak pernak menyentuh dapur atau selama ini hanya makan dikedai sahaja. fenomena ini sudah biasa ekoran restoran dan kedai makan tumbuh macam cendawan disekitar kita.

tapi sekali sekala, memasak itu perlu kerana ia boleh menguatkan ikatan kemesraan antara keluarga dan pasangan bagi yg sudah berkahwin. percayakah anda? ini hanya pandangan peribadi berdasarkan pengalaman penulis.

selalunya bila kita memasak untuk sahabat, mereka akan memuji dan mungkin mengkritik tentang masakan kita. bila makan bersama dirumah, banyak perkara boleh dibincangkan bersama ketika makan. jika dibandingkan di restoran, tempat yg ramai org dan mungkin kurang privasi, nak bermesra pon mungkin akan dipandang oleh masyarakat sekeliling.

berbalik kepada tajuk, senangnya masak kerana resipi asasnya adalah sama. tidak perlu susah untuk mencipta resipi berdasarkan citarasa sendiri. semua masakan mestilah mempunyai bawang merah dan putih serta garam. bahan tambahan lain diperlukan mengikup apa yg kita inginkan. contohnya untuk memasak kari ayam, kita hanya perlu menambah serbuk kari, santan, halia untuk hilangkan bau hanyir, mungkin serai untuk lebih sedap dan boleh tambah kentang dan fish ball untuk aksesori. gunakan cara masakan tersendiri sama ada tumbuk guna lesung untuk rasa yg lebih asli atau blender sahaja jika tiada masa.

begitu juga dengan resipi yg lain. perbezaan sstiap masakan jika kita makan menu yg sama tapi pelbagai tempat mungkin disebabkan faktor jangka masa yg digunakan untuk memasak, kandungan bahan yg x sama dan mungkin juga tambahan resipi istimewa dr pencipta resipi.

penulis sangat suka melihat cara ibunya memasak. kadang2 resipi baru yg dicipta ibu adalah berdasarkan rasa lidah dari masakan di rumah2 kenduri dan melihat bentuknya sahaja. mengikut ilham dan pengalaman, terciptalah resipi baru ciptaan ibu yg rasanya tidak kurang hebat dari rasa makanan asal.

penulis sering meminta tips masakan setiap kali membantu ibunya memasak. itu yg sepatutnya cara terbaik utk belajar masak. jadi disini, sedikit tips2 asas utk para pembaca yg ingin berjinak2 dlm dunia memasak

1. halia hanya digunakan jika masakan anda menggunakan bahan berbau hanyir seperti seafood dan daging.
2. asam keping/air asam jawa boleh menggantikan halia jika halia tiada
3. ketika memasak lada boh/mesin, pastikan lada betul2 masak untuk mengelakkan sakit perut
4. ajinomoto sebenarnya boleh membuatkan seseorang pelupa jk mengamalkan secara berterusan. digalakkan tidak menggunakannya.

sebenarnya banyak lagi tips2 asas yg ingin dikongsikan namun otak ini tengah serabut memikirkan sesuatu yg lain. Insyaallah segalanya mudah jika kita ingin belajar mengenainya. cara termudah untuk memasak, belilah buku resipi dan perencah dipasaraya yg berdekatan anda.

jom memasak ! :)
1 comments

Kasih Sayang Sesama Makhluk


Kasih sayang itu titi
Kasih sayang penghubung hati
Kasih sayang itu tali
Kasih sayang pengikat diri

Dari kasih timbul simpati
Dengan sayang ada persaudaraan
Kerana kasih ingin berbakti
Saling sayang maaf memaafkan

"Kimi..bagi balik charger akak? akk nak balik nie.." luah aku pada seorang kanak2 kecil. nakalnya sesuai dgn usianya yg baru mencecah 4 tahun. baru berkenalan 4 hari, namun hati ini sedih meninggalkan adik kecil ini yg dambakan kasih sayang dr seseorang.

Mohd Hakimi yg ku kenali rupanya merupakan anak angkat seorang tukang masak ditempat yg aku tuju. wajahnya menunjukkan rasa ingin dibelai dan dimanja. aku sering memberinya gula2 dan aiskrim jika dia datang kepadaku. ramai sahabat yg bila melihat kanak2 kecil itu berkata kepadaku,"itu anak akak dah datang".

aku tida kisah dgn ungkapan tersebut. bagiku insan kecil ini banyak mengingatkanku kepada kisah didalam buku Syabab Musafir Kasih yg pernah aku baca 3 tahun yg lalu. tapi aku tidak mampu menjadi seperti kak zah yg mampu mendidik syabab menjadi seorang yg berjaya. aku hanyalah insan yg suka melihat kanak2 bergembira dgn hidupnya sesuai dengan zamannya.

kasih sayang antara aku dan adik kimi adalah lumrah manusia yg sukakan kasih sayang. aku tidak mapu mendidiknya dlm masa 4 hari dan sekarang, aku hanya mampu berdoa, ada insan yg dapat memberikan kasih sayang kepadanya.

mungkin ramai lagi insan seperti ini di dunia ini..tidak mendapat kasih sayang sebaiknya dari insan bergelah ibu dan bapa. semoga makhuk Allah bergelar manusia mampu sebarkan kasih sayang mereka tidak mengira darah keluarga.
0 comments

Memori Indah

Blog yang bersawang ini terasa ingin diisi setelah blog baru mengalami masalah teknikal.

Gelaran baruku KJ, semakin tidak kedengaran digegendang telingaku ini. Rindunya pada adik2 kampus. namun aku gagahkan jua diri ini untuk melangkah keluar dunia mahasiswa untuk melalui pengembaraan yang baru.

Dunia luar penuh mencabar. segalanya perlu difikirkan sendiri. halatuju perjalanan hari2. dmana destiniasi ini masih belum pasti lagi. namun aku masih terus mencari jika ada rezekiku disini.

memori indah di alam kampus ku imbas kembali tika memngemas almari yg ku tinggalkan lama. kenangan dalam pelbagai betuk menyebabkan aku sayang untuk membuangnya walaupun sekeping bookmark kecil. namun segalanya aku buang..jauh dari mata dan hati..untuk kurangkan kerinduan ini.

tapi Allah lebih mengetahui. banyak lagi cara melepaskan rinduku pada sahabat2. teknologi yg diciptakan barat masih boleh digunakan untuk kebaikan.

Ya Allah, kuatkanlah semangatku untuk meneruskan destinasi menuju keredhaan Ilahi. semoga aku dapat terus istiqamah dalam agamaNya.


0 comments

Dah tukar blog baru..jemput singgah

di bulan yang penuh barakah ini, aku madam menjemput semua pembaca setia beralih angin ke blog baruku di
http://srikandiligat.blogspot.com

jemput ziarah.. :) 1 comments

Hujung pengkaryaan..sedih

salam kemaafan kepada pembaca yang sudi membaca posting dari blog ini. aku sudah tidak mampu untuk meng update lagi blog ini. mungkin akan muncul dengan blog baru jika diberi anugerah otak ligat untuk berfikir..hehe

terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. akhir kalam, selamat melalui bulan Ramadhan yang penuh barakah ini. salam sayang untuk pengunjung setia. wassalam

p/s: mungkin akan muncul di facebook yg aku x suka nk explore tu..tp carilah aku disitu dengan samaran yang biasa. salam perjuangan buat sahabat blogger :) 1 comments

Part Time Job


kring...! satu panggilan yang tidak pernah ku duga. tertera nama en Rosdi di skrin telefonku. aku sudah boleh mengangka apa yang bakal diberitahu melalui alat telekomunikasi tanpa wayar ini.

"hello assalamualaikum jun",tidak pernah berubah walaupun sudah lama aku tidak mendengar suara itu. "w'salam en rosdi. wah, lama tak dengar khabar..",aku saja menunjukkan reaksi selamba walaupun aku sebenarnya tak pernah buat begitu.

sebenarnya en rosdi ingin menawarkan kerja part time pada aku kerana aku pernah menghubunginya masa cuti semester yang lepas. maklumlah kewanganku yang tidak mengizinkan untuk aku hidup tanpa mencari duit poket sendiri.

setelah perbincangan dibuat secara bersemuka dengan en rosdi, akhirnya aku disini hari ini, Atama Tech Sdn Bhd, bekerja sehingga bulan Januari 2010.

alhamdulillah dimurahkan rezaki. mungkin kerana sejak akhir2 ni aku rajin solat Dhuha. sekarang nie aku mempunyai 4 tuisyen tap mungkin nak bagi hasni satu. tak mampu nak handle.

apa pun amanah sebagai seorang mahasiswa aktif tak boleh di abaikan. aku akan cuba untuk menguruskan masaku dengan baik agar segalanya berjalan lancar.

apa yang penting sekarang, aku tidak perlu bergantung sangat pada kewangan abangku dan juga biasiswa PAMA. harapan mereka juga masih ku genggam kukuh.

Ya ALLAh, bantulah hambamu ini merngharungi liku2 hidup ini dengan tabah. Amiiin
0 comments

Aku Pemimpin?

Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, karena ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, karena mereka melupakan hari perhitungan. [shaad :26]

semua manusia diciptakan untuk menjadi pemimpin (khalifah) dimuka bumi ini. Siapa rasa dia bukan seorang pemimpin.

Ayah pemimpin kepada keluarga

Abang pemimpin kepada adik2


Guru pemimpin kepada anak murid


Imam pemimpin kepada makmum


dan seharusnya kita menjadi pemimpin kepada diri sendiri.


Kita pemimpin diri sendiri?
kita ada nafsu yang kadang2 memimpin kita dalam sesetengah perkara. itu tandanya kita telah terpedaya dengan pemimpin yang salah. Kita yang layak memimpin diri ini. Sesiapa yang tunduk pada pemimpin seperti hawa nafsu, mereka akan sesat dari jalan Allah.

jadi persoalan pokok yang berlaku bukan persoalan kita layak atau tidak menjadi pemimpin tapi, adakah kita dapat menjadi pemimpin yang baik.

manusia sering lupa apabila berada dikedudukan yang lebih baik. contohnya bila kita mula mencari kerja, semua syarikat kita pergi dan menunjukkan personaliti dan akhlak yang baik. kita sanggup membuat apa saja kerja untuk menampung kos sara diri dan keluarga.

malangnya apabila kita sudah berjaya dan berada dikedudukan yang lebih tinggi, kita sudah mula menyampah dan rasa jijik untuk makan di kedai kopi, tidak mengaku orang kampung dan berlagak menjadi orang kaya baru. tiada lagi rasa rendah diri dan ingin membuat yang terbaik untuk syarikat.

dari situ mula berlakunya penyelewengan dan ketidakjujuran terhadap syarikat dan rakan sekerja.




kembali kepada topik asal kita, pemimpin juga seperti itu. Jika kita ingin mendapat kepercayaan rakyat, kita akan buat yang terbaik untuk rakyat. Pemimpin mesra rakyat,turun padang dan merasai bersama kesedihan dan kehidupan rakyat.

Tapi bila sudah menjadi orang besar, YB berpangkat tinggi, duduk dirumah mewah, rakyat nak datang ziarah pon seperti hendak mengadap sultan. Pernahkah kita terfikir yang Allah pencita kita lebih mudah untuk berjumpa dan berkomunikasi. Kita boleh meminta padaNya dengan hanya berdoa malah kita boleh berkomunikasi denganNya hanya dengan bersolat. mengapa manusia merasakan kedudukan mereka lebih tinggi dari Allah? Nauzubillah..

saya tahu, tidak semua pemimpin seperti ini. cuma jika dilihat pada situasi sekarang kelihatan seperti pemimpin ini yang banyak menguasai pelbagai aspek pentadbiran dan syarikat. Jadi peminpin seperti ini tidak layak memimpin diri sendiri juga.

Pemimpin Agong
Rasulullah SAW adalah contoh pemimpin terbaik didunia ini. Ciri2 pada Rasulullah yang sepatutnya kita contohi dalam kepimpinan:
~siddiq (benar)
~ amanah
~tabligh (menyampaikan)
~Fathonah
~hidup bersama rakyat dalam suka dan duka
~mencari keredhaanNya
~dan banyak lagi yang boleh dikaji melalui peristiwa sejarah yang berlaku.



Ciri-Ciri Pemimpin Islam

Nabi Muhammad SAW bersabda bahawa pemimpin suatu kelompok adalah pelayan kelompok tersebut. Oleh kerana itu, pemimpin hendaklah melayani dan menolong orang lain untuk maju. Beberapa ciri penting yang menggambarkan kepimpinan Islam adalah seperti berikut:

  1. Setia Pemimpin dan orang yang dipimpin terikat kesetiaan kepada Allah.
  2. Tujuan Pemimpin melihat tujuan organisasi bukan saja berdasarkan kepentingan kelompok tetapi juga dalam ruang lingkup tujuan Islam yang lebih luas.
  3. Berpegang pada Syariat dan Akhlak Islam. Pemimpin terikat dengan peraturan Islam, boleh menjadi pemimpin selama ia berpegang pada perintah syariat. Ketika mengendalikan urusannya ia harus patuh kepada adab-adab Islam, khususnya ketika berurusan dengan golongan oposisi atau orang-orang yang tidak sehaluan dengannya.
  4. Pembawa Amanah. Pemimpin menerima kekuasaan sebagai amanah dari Allah yang disertai dengan tanggungjawab yang besar. Al-Qur’an memerintahkan pemimpin melaksanakan tugasnya untuk Allah dan menunjukkan sikap baik kepada pengikutnya sebagaimana Firman Allah SWT:

“iaitu orang-orang yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka, nescaya mereka mendirikan solat, menunaikan zakat, menyuruh berbuat yang ma’ruf dan mencegah perbuatan yang mungkar, dan kepada Allah-lah kembali segala urusan.” (Surah Al-Hajj, ayat 41).

(http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1433)

Anda yang layak menentukan anda pemimpin yang bagaimana.
0 comments

Menunggu atau Ditunggu


semua manusa didunia ini akan mengalami 2 perkara ini dalam kehidupan mereka seharian iaitu MENUNGGU atau DITUNGGU..

dalam skop mahasiswa, fenomena ini sudah menjadi asam garam kehidupan mereka apabila menghadiri kuliah dan aktiviti universiti.

persoalannya, anda suka MENUNGGU atau DITUNGGU?

"ala..janji melayu". ungkapan yang sering dikeluarkan apabila sesuatu mesyuarat dimulakan lewat atas faktor ahli mesyuarat tidak hadir lagi

percayakah bahawa seseorang yang berpemikiran suka menunggu adalah lebih baik berbanding seseorang yang suka ditunggu?

perhatikan situasi ini. dimanakah selalunya kedudukan kita?

situasi 1#

"salam. miting persatuan jam 6.30am di ****."

cara 1 : bangun cambiasa dan bersiap cepat
cara 2 : bangun awal dan bersiap awal
cara 3 : persediaan sebelum tidur dan bangun seperti biasa

3 contoh perkara yg akan dibuat jika mendapat mesej seperti di atas.
<<>>


situasi 2 #

"Esok saya nak tumpang awak gi program senamrobik di padang. kita bertolak jam 7 pagi :) "

biasanya banyak situasi menunggu disini.
tunggu 1 : pembawa menunggu pembonceng
tunggu 2 : pembonceng menunggu pembawa
tunggu 3 : semua lewat bergerak



anda yang menentukan dimana situasi yang anda selalu berada. persoalannya adakah anda lebih suka menunggu atau ditunggu? sama2 muhasabah untuk kebaikan masa hadapan.

pandangan lebih jauh....

adakah masa menunggu kita atau kita menunggu masa?
"masa, aku nak kau berenti kejap. tak sempat nie.."

adakah kita menunggu mati atau mati menunggu kita datang?
"malaikat maut, aku nak mati umur 100 tahun. nanti datanglah jemput aku time 2"

"jom muhasabah diri !" 0 comments

KAWAN 09 akan muncul di UTM

“Wanita Celik Teras Kecemerlangan Generasi Intelek”, Karnival Wanita 09(KAWAN 09) akan muncul pada 7-9 Ogos 2009 di Tapak Ko-Q dan L50.

Apa Yang Menarik?
  • Demostrasi mempertahankan diri
  • kempen keselamatan untuk wanita
  • bengkel masakan dan jahitan
  • Anda Bijak Jauhi Zina (ABJZ)
  • Derma Darah
  • pemeriksaan kesihatan percuma
  • bengkel kepimpinan
  • Anda takut menganggur?
  • Wanita dan Jalan Raya
  • bengkel kecantikan
  • pementasan keluarga SAKINAH
  • gerai2 jualan aksesori wanita dan produk kesihatan
  • pelbagai permainan indoor dan outdoor
yang paling best, Azhan Atan, penyanyi akademik nasyid akan bersama2 KAWAN 09 :)

terbuka kepada semua yang bergelar mahasiswi dan wanita dan sesetengah program boleh disertai oleh semua golongan.

JOM SERTAI KAWAN 09

maklumat lanjut boleh layari blog KAWAN di http://karnivalwanita09.blogspot.com/


0 comments

Adakah MAhasiswa Sedar Wajah Baru RM50

sumber:
http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0716&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_06.htm

2 hari lalu, aku bersama seorang junior ingin membeli cenderamata di Taman Universiti, Skudai. Dia tidak mempunyai duit yang banyak untuk membayar cenderamata tersebut menyebabkan kad ATM CIMB terpaksa dikeluarkan dan dimasukkan dalam mesin duit. Pendekkan cerita, ATM tu memberikan wang kertas RM50 seperti gambar di atas..kecoh satu kawasan tu.

"nie duit palsu ker? pelik benar coraknya" aku mula melontarkan persoalan pada juniorku. "entah lah kak.."

Bila nak bayar kat aunty kedai cenderamata tu pulak, dia perhatikan duit tu betul2.. palsu ker? hehe kami hanya leh kata duit tu baru keluar dari ATM. rupa2nya aunty tu dah tau..dah keluar berita 15 Julai 2009.

aku pon tunduk malu. Mahasiswa UTM Skudai tak tahu lagi ada duit RM50 yang baru? adakah aku seorang sahaja yg tak tau? ataupun ramai lagi mahasiswa tak tahu disebabkan kurang peka pada isu negara?

aku rasa 10% sahaja mahasiswa yg alert isu nie. belum lagi kalau tanya isu negara yg lain termasuk baru2 nie hangit dengan cerita SPRM dan Teoh Beng Hock.

aku pon antara mahasiswa yg kurang cakna isu negara. Bayangkan masyarakat luar yg penuh dengan pelbagai masalah dan perlukan bantuan mahasiswa tapi kita?

aku tahu..kita bersenang lenang menuntut ilmu menggunakan wang rakyat dan ibu bapa tanpa memikirkan bantuan yang boleh kita sumbangkan pada mereka. kita hanya perlu baca buku dan datang kuliah. dah graduate nanti, bolehlah bantu masyarakat.

betul ker? bukan selepas bekerja, kita nak cari duit beli rumah, kereta, kahwin dan macam2 lagi keperluan dunia. urusan masyarakat, serahkan pada kerajaan yg mentadbir. kita tak perlu susah2..

fikir-fikirkan...

p/s: kepada yg terketuk, maaf kalau tersinggung hati dan emosi. sekadar untuk peringatan bersama. 4 comments

Salahkah berbuat baik?

Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Teknologi Malaysia (PMIUTM) mengambil langkah proaktif bagi mencegah gejala sosial dikalangan mahasiswa dengan menubuhkan Badan Bertindak UTM Zon Larangan Bonceng (sumber :http://utmsayno2bonceng.blogspot.com/)

aku teringat 4 tahun dulu ketika aku menjejakkan kali ke bumi UTM ini. Kolej kesayanganku Kolej Tuanku Canselor yang memnag terkenal dengan kolej ISLAMIK (x tau mana wujud istilah nie..) telah melancarkan kempen camnie.

tapi, suasana telah berubah dari tahun ke tahun apabila mahasiswa yang memahami kepentingan menjaga batas pergaulan dalam Islam ini telah disingkirkan secara berperingkat oleh pihak tertentu.

salahkah kita ingin berbuat baik? banyak persoalan yang timbul difikiran aku sepanjang memerhatikan gelagat mahasiswi dibumi UTM ini. Antaranya:

# mengapa wanita yang bertudung labuh dipandang pelik berbanding wanita yang tidak memakai tudung?
##bukankan wanita Islam auratnya kecuali muka dan tapak tangan??

#mengapa wanita yang memakai jubah dan purdah (international student terutamanya) dipandang sukar bersosial ?
## kita bukan digalakkan bersahabat dengan orang yang solehah dan baik supaya kita pon leh ikut jadi baik. betol x??

# Bila menonton cerita hiburan, excitednya sampai sanggup pergi panggung wayang. Duit sanggup dilaburkan untuk keseronokan dunia
##kenapa ceramah dan kuliah agama di masjid sukar dihadiri malah menjejakkan kaki ke masjid
pun hanya kerana ada exam? bukankah masjid itu rumah ALLAH??

#mahasiswa diwajibkan memakai pakaian smart day pada hari Isnin, jika tidak, urusan rasmi tidak boleh dibuat.
##menutup aurat yang wajib ini tidak pernah diwartakan di UTM walaupun motto UTM "kerana tuhan untuk manusia" . hairan bin ajaib

#berdua-duaan ditempat gelap dan kehadiran siswa di blog siswi sangat biasa dan menjadi rutin
##mengapa bila dibuat perjumpaan usrah(keluarga) untuk mengeratkan hubungan sesama muslim di anggap salah dan underground??
banyak lagi yang mungkin sahabat2 boleh nampak (kalau perasan kot..)

apa yang penting sekarang, kesedaran dikalangan mahasiswa intelek yang boleh berfikir dengan baik tentang masalah yang berlaku sekarang mungkin disebabkan pergaulan mahasiswa yang terlalu bebas dan tiada sekatan.

aku tau, ibu bapa kita tak nampak pon apa yang kita buat kat sini, tapi ingat, Allah tak pernah tidur dan sentiasa memerhatikan hambaNya.

semoga sama2 muhasabah diri. kita masih boleh kembali ke pangkal jalan. tidak ada istilah "aku dah buat dosa, xde jalan taubat untuk aku". yang ada "dimana ada kemahuan, disitu ada jalan". itulah jalan menuju REDHANYA.

jika ada tersalah isi, harap dapat sahabat pembaca dapat memperbetulkan kerana aku jarang menulis artikel seperti ini. jika ada tambahan dalil yang boleh mengukuhkannya, sangat di alu-alukan dalam komen dibawah.

4 comments

Ingat lagi pada peristiwa Isra' Mikraj?

hmm..ingatkah lagi sahabat2 pada peristiwa Isra' Mikraj?
rasanya bila dah lama tingganlkan buku sirah nabawiah nie, lupa jugak sikit2..
hari ini sahabatku mengingatkan tentang peristiwa ini dan aku ingin kongsikan dengan sahabat2 utk pengajaran bersama..
mungkin ada sahabat2 yg terlupa jugak..tapi aku copy cerita nie dari blog seorang sahabat lain..
semoga sama2 mengambil iktibar dan peringatan untuk kebaikan bersama


1. Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A. S. menerima wahyu daripada Allah;
iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A. S. dilahirkan);


Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :


§ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

§ Tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetap teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).


§ Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).


§ Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.


§ Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

§ Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

§ Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

§ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

§ Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

§ Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

§ Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

§ Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

§ Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.


Rasulullah S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

. Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

i. Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.

ii. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S. iii. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.

iv. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

v. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

vi. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH". Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lah ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa! lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).
hiasan sahaja.tiada kaitan dengan pokok SidrTUL-Muntaha

vii. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

viii. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

ix. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S. W. T : Ya Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S. W. T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan. Allah S. W. T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.


4. Selesai munajat, Rasulullah S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S. kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayu kepada Allah S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

5. Selepas Mikraj

Rasulullah S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id)

Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.

Mafhum Firman Allah S. W. T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1). wallahua'lam.. 0 comments

X Factor



penerangan:
x factor merupakan program kerjasama Kelab remaja Ukhuwah KTC, Surau K9, Kerohanian K10 dan PMI UTM
program berlangsung disekitar S01 KTC dan Balai Cerapan UTM 0 comments

Nota untuk da'ie


Make Your Own Love Letter



apabila kt sndiri diuji dengan apa yg sering kita dakwahkan,
itu petanda Allah sdg m'didik kita agar melaksanakn apa yg kita perkatakn,
bersyukurlah krn Allah masih sudi m'ingatkn kita dlm usaha kita mengingati manusia.
teruskan perjuangan hingga ke Syurga Allah

nota ini diberikan oleh seorang sahabatku minggu lepas.

kita sering ingin menyampaikan sesuatu kepada sahabat kita sama ada dalam bentuk teguran ataupun nasihat atas dasar persahabatan. namun kita juga sering di uji dengan kata2 yang kita lontarkan lantaran kita rasa lemah dan malu dengan sahabat kita tadi.

nota di atas sedikit sebanyak mengingatkan aku bahawa Allah memang sayangkan hamba yang ingin membantu menegakkan agamaNya. ujian kata2 merupakan didikan Allah supaya terus istiqomah dengan kebaikan yang dibuat dan jangan malas2 dalam melakukan kebaikan.

sentiasa menyampaikan perkara yg baik pada sahabat2 dan upgrade amalan. I'Allah kita akan sentiasa berada dalam lindunganNya. 0 comments

Gambar menarik sepanjang MHS

Gambar ini di ambil di KDSE

siapa yang rasa2 ad kene mengena dgn H1N1 nie..cepat2 jumpe kakak nie.. :)

kaunter pendaftaran


taklimat dgn pengetua kolej

limau utk Krew only (^_^)'

satu2 nye teruna yang berjaya mengambil gambar mahasiswa KDSE sepanjang MHS

Bestnya dapat bergambar dengan Robot PMIUTM..

Poster Pimpinan PMIUTM
(Together with PMI)
0 comments

Kenapa Aku Jadi Krew MHS?

hmm..kenapa aku jadi KREW MHS..?

"jun, ko nie asyik sibuk kt u jer..duk r kat rumah lama sikit" bebelan kakakku 3 tahun lalu masih terngiang ditelingaku bila sekali lagi aku menceburkan diri dalam dunia MHS.

Aku merupakan mahasiswa yang suka mengaktifkan diri dengan program2 kolej dan universiti untuk menambah pengalaman hidup. Bagiku, memanfaatkan masa lapangku dengan aktiviti seperti ini menjadikan aku lebih berkeyakinan untuk berkomunikasi dengan pentadbiran dan masyarakat kampus umumnya.

berbalik kepada KREW MHS..

aku suka menolong orang lain kerana itu memang prinsipku, "membantu bagi yang memerlukan". Bagiku, melihat juniorku mampu berdikari di alam kampus seperti kakak yang ingin melihat adiknya berjaya menggenggam segulung ijazah.

aku bukan seorang kakak yang ingin mengongkong hidup adiknya melalui pemantauan berterusan, tapi aku tidak ingin menjadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan. aku ingin juniorku berjaya mengurus masa dan hidupnya dengan baik di kampus ini malah lebih baik dari diriku.

Tahun ini aku masih diberi peluang untuk menjadi KREW MHS buat kali ke 3. Semoga aku berjaya membantu mahasiswa yang baru menjejakkan kaki ke bumi UTM Skudai ini menguruskan minggu pertama mereka dengan baik.

aktiviti sepanjang MHS sesi ini pon banyak mengajar mereka untuk lebih berdikari. Jadi kehadiranku sebagai KREW hanya membantu melancarkan perjalanan aktiviti sepanjang MHS. tapi aku mengharapkan lebih dari itu..aku mengharapkan hubungan yang terjalin antara kami tidak di akhiri bersama nama MHS itu sendiri.. semoga persahabatan yang dijalin berkekalan hingga akhir hayat...

**Gambar sepanjang MHS kali ini akan ku lampirkan pada posting yang akan datang. 0 comments

Selamat Datang Mahasiswa UTM sesi 2009/2010

Kepada semua MAHASISWA yang bakal mendaftar di UTM Skudai bagi sesi 2009/2010,


Hi5 Layouts


Semoga menjadi MAHASISWA yang cemerlang di dunia dan di akhirat
salam perkenalan dari aku(madam) 0 comments

Mari Berpuasa di Bulan REJAB :)

FADILAT BULAN REJAB

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti puasa 40 tahun dan diberi minum air dari syurga"

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya (sepanjang umurnya)."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 3 hari dalam bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangkan dia ke Neraka (panjangnya setahun perjalanan)"

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Sesiapa berpuasa 3 hari ada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya (berjaga)seperti dia berpuasa 3,000 tahun,diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya,70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Quran dinaikkan ke langit) 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan,70 hajat ketika berlalu di atas titi Sirotolmustaqim."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 4 hari dalam bulan Rejab akan diafiatkan dia daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar, dan daripada fitnah dajal pada hari Kiamat."

Rasullullah s.a.w. bersabda,
"Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 6 hari pada bulan Rejab, keluar dari kubur bercahaya mukanya."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 7 hari dalam bulan Rejab akan ditutup daripadanya 7 pintu Neraka."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 8 hari dalam bulan Rejab akan dibuka baginya 8 pintu Syurga."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 9 hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu tidak ditolak dia dari masuk Syurga."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 10 hari pada bulan Rejab, dijadikan 2 sayap, terbang seperti kilat diatas titian Sirotolmustaqim pada hari Kiamat."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 10 hari pada bulan Rejab, Allah akan menjadikan baginya hamparan perhentian di titian Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 15 hari pada bulan Rejab adalah sama seperti berpuasa 100,000 tahun."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga,dan akan menjadi orang yang pertama menziarahi Allah didalam Syurga."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 19 hari pada bulan Rejab akan dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Ibrahim dan Nabi Adam."

Rasulullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggal daripda umurnya (pembaharuan umur)."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa bulan Rejab, wajib baginya diampunkan dosanya yang lalu, dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal dan terlepas dari dahaga pada hari Kiamat."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa pada awal Rejab,pertengahan dan akhirnya seperti berpuasa sebulan pahalanya"

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebuku roti"

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Sesiapa melapangkan kekeruhan, kesusahan dan kepicikan orang Mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus"

Rasullullah s.a.w. bersabda,
"Bulan Rejab Syahrullah (bulan Allah) diampunkan dosa orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah."

***begitu banyak fadhilat berpuasa dibulan Rejab. Semoga kita berusaha mengumpul segala amal ibadah diwaktu kita masih lagi diberi nikmat kesihatan yang baik oleh Allah. Amiin
***jangan membuat amal ibadah kerana melihat ganjaran yang bakal diberi, kerana IKHLAS beribadah kerana Allah adalah lebih banyak ganjaran pahalanya
(if salah tolong betulkan, if nak tambah sangat di alu-alukan) 0 comments

Petani Desa

Gambar dibawah adalah hasil usaha petani muda(16 tahun) dan petani kecil(9 tahun) disebuah desa.
rajinkan mereka. kecil2 dah pandai cari duit. Cili/lada dijual dipasar dalam RM10 sekilo manakala pasaran kacang panjang dijangka mencecah RM 6-8 sekilo apabila tiba musim raya..
hmm dah rancang lama dah untuk masa depan yang lebih bermakna..


pokok kacang panjang

petani kecil bersama pokok lada

petani muda sedang menyiram pokok ladanya

Petani muda sedang membuat baja


Petani Muda sedang m,enyiram pokok kacang panjang


petani kecil sedang menyiram pokok lada




tapi disebalik usaha keras mereka, ada rancangan sulit berjaya dibongkar..rupa-rupanya hasil jualan nanti akan digunakan untuk membeli handset 3G..adakah cita2 mereka akan tercapai dengan kehadiran 2 kakak yang garang dan seorang abang yang suka bagi nasihat percuma kepada adik2nya? nantikan Petani Desa musin raya :) 0 comments

Selamat Tinggal Muridku Sayang

hmm..artikel ini sepatutnya dipostkan pada Jumaat lepas tapi penulis telah pulang ke desa yang tiada internet. terima kasih kerana membaca :)

Akhirnya saat yang dinanti telah tiba. Aku berjaya melaksanakan tanggungjawabku sebagai seorang guru tadika ganti dalam masa seminggu. pelbagai pengalaman dapatku kumpul untuk dikongsi bersama sahabat2 pembaca setia..

Murid2 sedang praktikal solat

nak tau pengalaman menarik sepanjang seminggu tu? jom baca dibawah nie jika berminat..huhu

pengalaman 1 :
menangani kanak2 aktif dengan mengikut rentak mereka menyebabkan jenuh jugak aku mengejar mereka setiap hari.
Sedang bermain masak2

pengalaman 2 :
geram tak kalau kanak2 asyik menangis dan merajuk kerana perkara remeh. contohnya

"cikgu tengok nie jannah, dia taknak kawan dengan saya..waa".

"cikgu, saya nak mintak maaf tapi dia taknak maafkan"

"cikgu, ameer langgar saya"


pengalaman 3 :
bagaimana pula murid yang suka mangadu dan banyak cakap?

"cikgu, kalau dia bising kan, Cikgu soletip mulut dia"

"Cikgu, haikal padam tulisan yang cikgu tulis kat depan.."

"Cikgu"

akhirnya..2 jer tindakan aku.
1. "Ok, siapa bising tadi, cikgu nak soletip mulut dia"
2. biarkanlah..hehe
Murid paling baik (Hidayat)


pengalaman 4:
hari terakhir aku telah masak roti sosej gulung untuk majlis perpisahan kami. terharunya aku apabila mereka sangat2 menghargai.

"Cikgu masak lah lagi esok. sedaplah la"
"Esokkn cuti. siapa nak datang tadika?" aku tersenyum kecil
"minggu depan cikgu bawalah lagi"

hasil main masak2

sedihnya nak tinggalkan mereka..walaupun penat melayan kerenah mereka setiap hari, semua itu adalah kenangan yang sangat sukar untuk dilupakan. Mungkin itulah yang ibuku rasa selama ini. tidak penah jenuh melayang kerenah anak2nya yanga nakal nie..



bentuk Zirafah..percaya x?

pemergianku ini mungkin tidak meninggalkan kesan kepada mereka yang tidak memahami kenapa aku datang dan pergi, namun aku akan mengingati mereka setiap kali aku melalui Tadika Ihsan. mungkin sekali sekala bila rindu, aku akan meminta kebenaran Cikgu Mala untuk melawat mereka...Windunye kat kamu semua..Selamat tinggal muridku sayang..
1 comments

Cikgu Jun...Cikgu Cun

Hari ini dalam sejarah kerana pertama kali menjadi cikgu untuk Tadika ihsan UTM sebagai cikgu ganti. Aku diperkenalkan sebagai cikgu jun tapi kadang2 dengar cam cikgu Cun..(huhu..mungkin perasan aku jer kot..)

Tadika Ehsan mula ditubuhkan 1987 (setahun selepas aku lahir) dan adik2 yang tamat dari tadika ini diharap dapat solat 5 waktu, baca Iqra' dengan baik dan membaca bahasa melayu dan inggeris (kalau ikut apa yang aku ajar..). bagus tak? :)

pengalaman pertama mengajar kanak2 5 tahun sangat memenatkan. bayangkan untuk melayan kerenah mereka seramai 12 orang dalam 1 masa...huh..semua nak cerita pada cikgunya. ada pertanyaan cepumas..(rahsia..). jenuh gak nak jawap sampai aku kelu lidah.


Kelas Al-Ghazali tempat aku mengajar adik2 5 tahun




tapi alhamdulillah..sesukar manapon mereka untuk dijaga dan di ajar, akhirnya jam menunjukkan 12pm tanda kelas dah tamat..haha tak larat kejar Haikal dan Ameer. Esok jagalah mereka.. yang paling seronok apabila adik Hidayat bagi aku hadiah..terharunya :) ole2 dari cuti sekolah kot..mungkin juga untuk Cikgu Siti (yang cuti honeymoon). takpe lah. aku terima jer..dia dah bagi..

semoga sepanjang minggu aku mengajar nie, Allah permudahkan urusanku. yang penting ilmu yang ingin disampaikan berjaya aku sampaikan. Amiin

Hadiah dari Hidayat

Apa yang aku dapat hari ini:
1. bukan senang menjadi seorang Guru
2. Mendidik anak bukan semudah ABC
3. tak nak manjakan anak tapi tak nak juga garang dengan mereka,
jadi aku sedang belajar menjadi seorang yg tegas
4. Bakal ayah dan ibu perlu bersedia dengan ilmu mendidik..(haha khususnya kakakku)

hmm..bagaimana nak belajar ilmu mendidik??
7 comments