Semoga perkongsian di dalam blog ini memberi manfaat kepada yang membaca. Salam perkenalan untuk semua :)
RSS

Pages

Mengucap Sayang : Final

Surah yassin yang abang pegang diletakkan di atas dahiku. Aku melihat
kak long dan kak ngah menangis. Aku juga lihat mata abah
bengkak.Tiba-tiba badanku di sirami air. Air apa ini?????
"Tolong....sejuk!!!!Kenapa air ini berbau air kapur barus. "Tolong
jangan tekan perutku dengan kuat, sakit!!!!" Kenapa ramai orang
melihat aku??? "Aku malu.....malu.....malu......!!!!!!". Aku diusung
ke suatu ruang. Aku lihat kain putih dibentangkan. Lalu diletakkannya
aku di atas kain putih itu. Kapas dibubuh di celah-celah badanku. Lalu
aku dibungkus satu demi satu dengan kain itu. "Nanti, tunggu!! Jangan
bungkus aku. Kenapa kalian semua buat aku macam ini? Tolong...
rimas.... panas........"

Kemudian aku diletakkan di suatu sudut. Beberapa orang termasuk tok
imam menyembahyangkanku. Kelihatan ayah dan abang berada di saf yang
pertama. Tapi kenapa aku disembahyangkan? Bukankah aku boleh
sembahyang sendiri? Aku teringat kata-kata ustazku dahulu.
"Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan". Dan kini baru aku
sedar aku sudah tidak mampu lagi untuk mengangkat takbir, ruku', sujud
dan tahiyyat.

Aku diangkat perlahan-lahan kemudian diletakkan di dalam kotak kayu.
"Kotak apa ini?" Aku diusung oleh enam orang termasuk ayah dan abang.
Aku diusung setapak demi setapak. "Al-Fatihah!" Kedengaran suara tok
imam. Kelihatan ibu, kak long, kak ngah dan lain-lain mengekori di
belakang tapi ke mana dibawanya aku?..

Nun jauh di sana, kelihatan tanah perkuburan kampungku. "Ke situkah
aku dibawanya? Tolong turunkan aku,aku takut!!!!!!". Setibanya di
tanah perkuburan, kelihatan satu liang yang bersaiz dengan jasadku.
Beberapa tangan memegangku dan aku diturunkan ke dalam liang itu.
"Perlahan-lahan", aku terdengar suara tok imam memberitahu. "Tolong
keluarkan aku dari sini! Aku seram!!!"

Kini aku berada di dalam liang sedalam enam kaki. Sedikit demi sedikit
pasir dan tanah menutupiku. "Tanah apa ini?" "Aduh sakitnya badanku
ditimbusi tanah". "Innalillahiwa innailaihi rajiuuun.......Dari Allah
kita datang dan kepada Allah jualah kita kembali".

Kedengaran bacaan talkin dari tok imam. "Sesungguhnya mati itu benar
alam barzakh itu benar, siratul mustaqim itu benar, syurga dan neraka
itu juga benar........".

Sayup sayap aku terdengar tok imam terus membaca talkin, tetapi makin
lama makin hilang. Pandanganku makin lama makin kabur dan terus tidak
kelihatan. Tubuhku terasa telah ditimbusi sedikit demi sedikit pasir
dan tanah yang dilemparkan ke atas ku. Terasa semakin gelap dan
......aku kini keseorangan....... :(

0 comments: