Semoga perkongsian di dalam blog ini memberi manfaat kepada yang membaca. Salam perkenalan untuk semua :)
RSS

Pages

Long Life Learning(3L)

Long life learning is very important...

Petang tadi aku baru selesai menghadiri Seminar Industri yang bertempat di P19 FKE UTM. Seminar yang wajib dihadiri bagi pelajar yang mengambil subjek Amalan Kejeruteraan Profesional. Seminar ini disampaikan oleh Mr Raymond Lee, seorang engineer dan seorang manager sebuah syarikat di Skudai(lupa plak nama syarikat tu..tp tak popular sangat dan pelik namanya..heheh)

3L..dalam kehidupan seharian, kita sentiasa belajar dan memperbaiki diri. Pengalaman yang kita dapat dijadikan panduan untuk perjalanan akan datang yang masih jauh untuk diteroka. Kita kena sentiasa berusaha melakukan yang terbaik untuk diri dengan bermatlamatkan ke arah mencapai keredhaan Allah.

Hari ini, setelah sekian lama belajar erti bertanya soalan jika kita tidak tahu dan kita ingin tahu apa yang kita tidak tahu(jangan pening-pening..), aku berjaya mempraktikalkan dengan kekuatan yang ada. Peluang yang diberikan untuk bertanya soalan terakhir aku gunakan sebaik mungkin. Soalan yang sering bermain difikiran pelajar tahun akhir yang bakal menempuh alam pekerjaan.

“what you want as employer from us as a fresh graduate engineering student that will work as frest or junior engineering worker at your company? What your expectation to us?”

Soalan terakhir dari seorang mahasiswi tua yang popular dengan kontroversi kat kelas..(biarlah apa coursemate aku nak kata..)mendapat perhatian semua audient. Semua memandang Mr Raymond dengan penuh penumpuan.

Apa yang sempat ku tulis dari apa yang dikata, pandangan dari kacamata seorang majikan:

1. Good attitude (peribadi yang baik)

2. Commitment (kesungguhan)

3. On going learning (sentiasa ingin belajar)

Benarlah apa yang dikata. Bukan hanya dalam bidang pekerjaan sahaja, malah dalam ibadah kita sendiri memerlukan 3 elemen ini. Kita perlulah sentiasa menunjukkan akhlak yang baik kepada orang ramai supaya Islam tidak menjadi fitnah kepada penganutnya. Kesungguhan dalam melaksanakan ibadah dan amalan harian menjadikan kita seorang yang istiqamah dalam Islam. Ahkir kata, sentiasa ingin belajar akan menjadikan kita sentiasa upgrade IMAN kita dengan ilmu fardhu ain dan kifayah yang sentiasa berubah perlaksanaannya mengikut perkembangan dunia semasa.

0 comments: